Шановні педагоги! Дякую за участь у роботі районної конференції!

НАЦІОНАЛНО-ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ – НЕВІД'ЄМНА СКЛАДОВА ГАРМОНІЙНОГО РОЗВИТКУ ОСОБИСТОСТІ


Лариса Сарданова, педагог – організатор загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с. Казавчин Гайворонського  району Кіровоградської області

Анотація: В даній статті йдеться про важливість національно – патріотичного виховання як невідємної складової гармонійного розвитку особистості в системі виховної роботи. Описані шляхи реалізації  національно-патріотичного виховання у позакласній роботі.

        Процес становлення незалежної демократичної України з її прагненням стати повноправним членом європейської спільноти передбачає всебічне утвердження в суспільному та індивідуальному бутті цивілізованого життя на основі загальнолюдських цінностей та духовних, моральних і культурних засад життя українського народу. Тому мета сучасного освітнього процесу — не тільки сформувати необхідні компетенції, надати ґрунтовні знання з різних предметів, а й формувати громадянина, патріота; інтелектуально розвинену, духовно і морально зрілу особистість, готову протистояти асоціальним впливам, вправлятися з особистими проблемами, творити себе і оточуючий світ.

       Сучасне виховання в Україні має забезпечити прилучення молоді до світової культури та загальнолюдських цінностей.
Включившись до процесу відродження національної системи виховання, головну мету колектив загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с.Казавчин вбачає в передачі молодому поколінню соціального досвіду, багатства духовної культури народу, його національної ментальності, своєрідності світобачення і на цій основі – формування особистих рис громадянина України: духовність, моральну, правову, трудову, екологічну, художньо-естетичну та релігійну культуру, розвиток індивідуальних здібностей і талантів учнів.
      Система виховної роботи ґрунтується на традиціях навчального закладу й вимогах нинішнього часу. Національно-патріотичне виховання є органічним компонентом освіти й охоплює всі складові системи освіти. Воно передбачає формування національної свідомості, любові до рідної землі, свого народу, бажання працювати задля розвитку держави, готовності її захищати: забезпечення духовної єдності поколінь, виховання поваги до батьків, предків, культури та історії рідного народу; формування високої мовної культури, оволодіння українською мовою; прищеплення шанобливого ставлення до культури, звичаїв, традицій українського народу.
     Сьогодення вимагає зміни пріоритетів особистості. У свідомості людини має відбутися перехід від культури корисності до культури гідності. Кожному слід усвідомити велич людського в собі культурологічне ставлення до оточуючих. Тому національно-патріотичне виховання повинно здійснюватися впродовж усього процесу навчання, забезпечувати всебічний розвиток, гармонійність і цілісність особистості, її здібностей і обдарувань, збагачення на цій основі інтелектуального формування громадянина, здатного до самостійного мислення, суспільного вибору і діяльності, спрямованої на процвітання України.
     У зв’язку з цим національно-патріотичне виховання здійснюється як на уроках, так і під час позакласної роботи.  Шляхами реалізації національно-патріотичного виховання у позакласній роботі є насамперед виховні заходи, класні години, благодійні акції, робота волонтерських загонів та учнівського самоврядування.
          З великим бажанням і цікавістю учні та вчителі працюють над відтворенням звичаїв та обрядів, пов’язаних з народним календарем:  День святого Миколая, зустрічі Нового року, святкування Різдва з колядками і щедрівками, Великодня, Івана Купала тощо. Традиційні українські свята, ігри й розваги різні за своїм походженням. Вони порівняно об’єктивно відображають довгий історичний шлях, пройдений українським народом, що має неоціненне значення для виховання підростаючого покоління. Адже з дитинства мають формуватися такі почуття, як любов і повага до батьків, до старших, взаємодопомога і підтримка, працелюбність, любов до народної пісні та музики, рідної мови.
      Рідна мова – життя народу, вияв його національного буття, універсальна скарбниця національних надбань і основних засобів їх передачі з покоління в покоління. Тому в своїй виховній роботі вчителі постійно підтверджують культ рідної мови, культуру спілкування. Наші учні – постійні учасники Міжнародного конкурсу української мови ім. Петра Яцика, Всеукраїнської олімпіади ім. Т. Шевченка. Традиційно проводяться літературно-музичні композиції присвячені творчості українських письменників, святкуванню Дня української писемності та мови.
        В школі постійно проходять заходи з нагоди відзначення національних свят та пам’ятних дат, зокрема День захисника України, День Гідності і свободи, День Збройних сил України, День Соборності України, День Конституції України, День незалежності України. Вихованню національної свідомості учнів сприяють й інші заходи: відзначення річниці Перемоги над нацизмом у Європі та завершення
Другої світової війни, квестова гра на березі р. Південний Буг «У пошуках козацької слави»
       Протягом багатьох років педагогічний та учнівський колективи школи плідно працюють над екологічним напрямком: створена екологічна стежка, екологічний театр «Жайвір».
       Велику роль у патріотичному вихованні учнів відіграють благодійні акції та волонтерська допомогаТрадиційним стало брати участь у благодійних акціях «Серце до серця», «Добро починається з тебе», «Милосердя»;  допомагати ветеранам Другої світової війни, прибирати територію села,  збирити кошти та речей повсякденного вжитку для бійців АТО.
         В школі працює шкільний парламент, де працюють комісії, що координують патріотичну роботу на рівні учнівського самоврядування. У шкільних стінах плекається громадянин, який перейме на свої плечі тягар з плечей старших поколінь, діятиме і мислитиме по-новому, нестандартно, буде активним перетворювачем життя.
          Отже, національно патріотичне виховання дітей це комплексна система щодо формування у молодого покоління високої патріотичної свідомості, почуття вірності, любові до Батьківщини, турботи про благо свого народу, готовність до виконання і громадянського і конституційного обов’язку  із захисту національних інтересів, цілісності, незалежності України, сприяння становленню їїяк правової, демократичної, соціальної держави.
 Учні мають не тільки ідентифікувати себе з українським народом, але й прагнути жити в Україні, розбудовувати свою країну, служити Батьківщині на шляху її національного демократичного відродження; працювати на її благо, захищати її; поважати закони України і дотримуватися Конституції; володіти державною мовою; визнавати пріоритети прав людини, поважати свободу, демократію, справедливість.

Бібліографія
1.     Виховні заходи. Зб. –  Х.: Ранок- НТ, 2009.
2.     Патріотичне виховання: між пострадянським і європейським // Голос України, 06 липня 2015 р.

3 коментарі:

  1. Дуже цікава стаття. Бажаю Вам подальших успіхів та здібних учнів

    ВідповістиВидалити
  2. Розділяю Вашу думку, що національно-патріотичне виховання дітей це комплексна система роботи школи. Вона повинна бути направленна на здійснення системних заходів, спрямованих на посилення патріотичного виховання дітей та молоді – формування українця, що діє на основі національних та європейських цінностей. Ви залучаєте учнів до різних форм творчої , суспільно корисної діяльності та використовуєте різні технології виховання . Нехай Вам щастить! Творчих Вам успіхів!

    ВідповістиВидалити
  3. Дякую Вам за змістовну статтю. Так, дійсно, патріотичне виховання є найважливішим напрямком виховання молодого покоління.

    ВідповістиВидалити