Лариса
Сарданова, педагог – організатор загальноосвітньої
школи І-ІІІ ступенів с. Казавчин Гайворонського
району Кіровоградської області
Анотація: В даній статті йдеться про важливість національно – патріотичного
виховання як невідємної складової гармонійного розвитку особистості в системі
виховної роботи. Описані шляхи реалізації національно-патріотичного виховання у
позакласній роботі.
Процес становлення незалежної
демократичної України з її прагненням стати повноправним членом європейської
спільноти передбачає всебічне утвердження в суспільному та індивідуальному
бутті цивілізованого життя на основі загальнолюдських цінностей та духовних, моральних
і культурних засад життя українського народу. Тому мета сучасного освітнього
процесу — не тільки сформувати необхідні компетенції, надати ґрунтовні знання з
різних предметів, а й формувати громадянина, патріота; інтелектуально
розвинену, духовно і морально зрілу особистість, готову протистояти асоціальним
впливам, вправлятися з особистими проблемами, творити себе і оточуючий світ.
Сучасне виховання в Україні
має забезпечити прилучення молоді до світової культури та загальнолюдських
цінностей.
Включившись до процесу відродження національної системи
виховання, головну мету колектив загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів
с.Казавчин вбачає в передачі молодому поколінню соціального досвіду, багатства
духовної культури народу, його національної ментальності, своєрідності
світобачення і на цій основі – формування особистих рис громадянина України:
духовність, моральну, правову, трудову, екологічну, художньо-естетичну та релігійну
культуру, розвиток індивідуальних здібностей і талантів учнів.
Система виховної роботи ґрунтується
на традиціях навчального закладу й вимогах нинішнього часу.
Національно-патріотичне виховання є органічним компонентом освіти й охоплює всі
складові системи освіти. Воно передбачає формування національної свідомості,
любові до рідної землі, свого народу, бажання працювати задля розвитку держави,
готовності її захищати: забезпечення духовної єдності поколінь, виховання
поваги до батьків, предків, культури та історії рідного народу; формування
високої мовної культури, оволодіння українською мовою; прищеплення шанобливого ставлення
до культури, звичаїв, традицій українського народу.
Сьогодення вимагає зміни пріоритетів
особистості. У свідомості людини має відбутися перехід від культури корисності
до культури гідності. Кожному слід усвідомити велич людського в собі
культурологічне ставлення до оточуючих. Тому національно-патріотичне виховання
повинно здійснюватися впродовж усього процесу навчання, забезпечувати всебічний
розвиток, гармонійність і цілісність особистості, її здібностей і обдарувань,
збагачення на цій основі інтелектуального формування громадянина, здатного до
самостійного мислення, суспільного вибору і діяльності, спрямованої на
процвітання України.
У
зв’язку з цим національно-патріотичне виховання
здійснюється як на уроках, так і під час позакласної роботи. Шляхами реалізації
національно-патріотичного виховання у позакласній роботі є насамперед виховні заходи, класні
години, благодійні акції, робота волонтерських загонів та учнівського
самоврядування.
З
великим бажанням і цікавістю учні та вчителі працюють над відтворенням звичаїв
та обрядів, пов’язаних з народним календарем: День святого Миколая, зустрічі Нового року,
святкування Різдва з колядками і щедрівками, Великодня, Івана Купала тощо. Традиційні
українські свята, ігри й розваги різні за своїм походженням. Вони порівняно
об’єктивно відображають довгий історичний шлях, пройдений українським народом,
що має неоціненне значення для виховання підростаючого покоління. Адже з
дитинства мають формуватися такі почуття, як любов і повага до батьків, до
старших, взаємодопомога і підтримка, працелюбність, любов до народної пісні та
музики, рідної мови.
Рідна
мова – життя народу, вияв його національного буття, універсальна скарбниця
національних надбань і основних засобів їх передачі з покоління в покоління.
Тому в своїй виховній роботі вчителі постійно підтверджують культ рідної мови, культуру
спілкування. Наші учні – постійні учасники Міжнародного конкурсу української
мови ім. Петра Яцика, Всеукраїнської олімпіади ім. Т. Шевченка. Традиційно
проводяться літературно-музичні композиції присвячені творчості українських
письменників, святкуванню Дня української писемності та мови.
В
школі постійно проходять заходи з нагоди відзначення національних свят та
пам’ятних дат, зокрема День захисника України, День Гідності і свободи, День Збройних
сил України, День Соборності України, День Конституції України, День
незалежності України. Вихованню національної свідомості учнів сприяють й інші заходи: відзначення річниці Перемоги над нацизмом у Європі
та завершення
Другої світової війни, квестова гра на березі
р. Південний Буг «У пошуках козацької слави»
Протягом
багатьох років педагогічний та учнівський колективи школи плідно працюють
над екологічним напрямком: створена екологічна стежка, екологічний театр
«Жайвір».
Велику
роль у патріотичному вихованні учнів відіграють благодійні акції та волонтерська допомога. Традиційним стало брати участь у благодійних акціях «Серце до
серця», «Добро починається з тебе», «Милосердя»; допомагати
ветеранам Другої світової війни, прибирати територію села, збирити кошти та речей повсякденного вжитку
для бійців АТО.
В школі працює шкільний парламент, де
працюють комісії, що координують патріотичну роботу на рівні учнівського
самоврядування. У шкільних стінах плекається громадянин, який перейме на свої
плечі тягар з плечей старших поколінь, діятиме і мислитиме по-новому,
нестандартно, буде активним перетворювачем життя.
Отже, національно патріотичне виховання дітей це
комплексна система щодо формування у молодого покоління високої патріотичної
свідомості, почуття вірності, любові до Батьківщини, турботи про благо свого
народу, готовність до виконання і громадянського і конституційного обов’язку із захисту національних інтересів, цілісності,
незалежності України, сприяння становленню їїяк правової, демократичної,
соціальної держави.
Учні мають не тільки ідентифікувати
себе з українським народом, але й прагнути жити в Україні, розбудовувати свою
країну, служити Батьківщині на шляху її національного демократичного
відродження; працювати на її благо, захищати її; поважати закони України і
дотримуватися Конституції; володіти державною мовою; визнавати пріоритети прав людини,
поважати свободу, демократію, справедливість.
Бібліографія
1.
Виховні заходи.
Зб. – Х.: Ранок- НТ, 2009.
2.
Патріотичне
виховання: між пострадянським і європейським // Голос України, 06 липня 2015 р.
Дуже цікава стаття. Бажаю Вам подальших успіхів та здібних учнів
ВідповістиВидалитиРозділяю Вашу думку, що національно-патріотичне виховання дітей це комплексна система роботи школи. Вона повинна бути направленна на здійснення системних заходів, спрямованих на посилення патріотичного виховання дітей та молоді – формування українця, що діє на основі національних та європейських цінностей. Ви залучаєте учнів до різних форм творчої , суспільно корисної діяльності та використовуєте різні технології виховання . Нехай Вам щастить! Творчих Вам успіхів!
ВідповістиВидалитиДякую Вам за змістовну статтю. Так, дійсно, патріотичне виховання є найважливішим напрямком виховання молодого покоління.
ВідповістиВидалити