Малінович Оксана, вчитель історії та правознавства загальноосвітньої школи
І-ІІІст. № 2 м.Гайворон Гайворонського району Кіровоградської області
Анотація. В даній статті йдеться про використання музею в
навчально-виховному процесі, який сприятиме формуванню громадянського
мислення, дослідження учнями проблем,
пов’язаних з історією міста, регіону, краю і загалом держави.
Вписуючи
нові сторінки в історію України, ми маємо зберегти для майбутнього ті
предковічні надбання народу, які лежать у підвалинах його існування. Серед
численних інститутів, що виникли як засіб збереження, пропаганди історичної
минувшини, залучення молоді до її вивчення, особливе місце посідають музеї при
навчальних закладах.
У
розбудові незалежної Української держави чи не найважливішими завданнями є
формування національної самосвідомості та історичної пам’яті українського
народу. У її реалізації суттєвим чинником виступає історичне краєзнавство, яке
виконує науково-пізнавальну та виховну функцію. За словами Раберта Бурги «музей
– це місце діалогу між людьми, яких розділяє простір і час».
Модернізаційні зміни в системі освіти актуалізували
проблему громадянського виховання, головним завданням якого є формування в
молодого покоління комплексу громадянських якостей, зокрема глибокого розуміння
своєї належності до українського народу і держави, віри в духовні сили своєї
нації, уміння осмислювати моральні та культурні цінності, історію, звичаї,
обряди. Сучасний шкільний музей став одним з ефективних засобів прилучення
учнівської молоді до культурної спадщини нашого народу, його духовних
цінностей, їх збереження та примноження.
Основні завдання діяльності шкільних музеїв: 1) залучення учнів до
пошукової, краєзнавчої, науково-дослідницької, художньо-естетичної діяльності,
формування соціально-громадського досвіду на прикладах історичного минулого й
народних традицій; 2) розвиток духовно-моральних цінностей; 3) вивчення та збереження
пам’яток історії, культури рідного краю; 4) зростання етнокультурної
компетенції педагога; 5) втілення принципів гуманізації, толерантності та
демократизації у навчально-виховний процес; 6) підвищення якості освіти,
поглиблення знань у різних галузях освіти, розвиток культури та ерудиції; 7) застосування
методів, форм, прийомів музейної педагогіки в навчально-виховному про цесі.
Під
час залучення учнівської молоді до пошуково-дослідницької та музейної роботи
формується громадянське мислення, учень досліджує проблеми, пов’язані з
історією міста, регіону, краю і загалом держави. Крізь долю родини, близьких і
знайомих, осмислення подій, що відбувалися саме в цій місцевості, закладаються
основи регіональної та національної свідомості, розуміння місця і ролі
українського народу у світовій цивілізації. Але найважливішим є те, що при
пізнанні духовної та матеріальної культури, історії краю формується основа
духовного світу молодої людини, складається система її духовних цінностей.
Педагоги, які залучають учнів до роботи в музею повинні мати чітку
навчальну та виховну мету, для того, щоб вихованці розуміли і знали, що вони повинні робити і навіщо їм це потрібно.
Шкільний музей використовується для:
-
навчальних екскурсій;
-
уроків-екскурсій;
-
використання макетів, які
дозволяють сформувати зорові уявлення учнів;
-
використання документів;
-
проведення виховних годин.
Використання
елементів музейної педагогіки допомагає:
- створити
в колективі творчу атмосферу, демократичний стиль спілкування педагогів із
учнями, свободу творчих дискусій, обмін думками;
- підвищити
інтерес вихованців до навчання;
-
урізноманітнити форми і методи навчально- виховної роботи;
- посилити
міжпредметні зв’язки;
-
використовувати нестандартні види занять;
- підвищувати
загальний рівень культури і впливати на формування свідомого ставлення
до культурної спадщини людства.
Отже,
шкільний музей — це не тільки тематично оформлений кабінет або зал, це —
науково- дослідницька лабораторія. Добираючи історичний матеріал та спираючись
на нього, діти глибоко вивчають історію свого народу, його історичний шлях,
вчаться цінувати та берегти історико-культурну спадщину свого народу, своєї
Батьківщини.
Принцип
навчання: чую — забуваю, бачу — запам’ятовую, роблю — розумію — є прямим
свідченням про необхідність створення музейного середовища в школі.
Бібліографія
1. Гайда Л.А.
Музей у навчальному закладі. – К.: «Шкільний світ», 2009.
2. ГайдаЛ.А.
Становлення та розвиток музеїв при навчальних закладах України // Український
музей при навчальному закладі: історія і сучасність. Матеріали обласної
науково-методичної конференції. – Кіровоград: Видавництво КОІППО імені Василя
Сухомлинського, 2008.
3. Методичні
рекомендації по створенню музеїв при навчальних закладах системи освіти
[Електронний ресурс]. – Режим доступу до ресурсу: http://kramnychka.org.ua/.
4.
Науково-методичний журнал. Вивчаємо українську мову та літературу. №2, лютий
2014 рік.
5.
Науково-методичний журнал.Історія та правознавство. №11, листопад 2014 рік.
стаття цікава та корисна , адже жоден вчитель історії не уявляє своєї роботи без шкільного музею , із вами погоджусь , що музей - це науково - дослідницька лабораторія .Успіху Вам, надхнення і побільше сил для хороших справ.
ВідповістиВидалитистаття цікава та корисна , адже жоден вчитель історії не уявляє своєї роботи без шкільного музею , із вами погоджусь , що музей - це науково - дослідницька лабораторія .Успіху Вам, надхнення і побільше сил для хороших справ.
ВідповістиВидалитиДуже цікава стаття! Кожен історик розуміє важливість музейної справи. Вам пощастило, що у вашій школі функціонує музей. Впевнена дітям з інших шкіл було б цікаво його відвідати та поринути в атмосферу історії. Запрошуйте! Творчих злетів Вам та натхнення!
ВідповістиВидалитиДякую! Ми, вчителі історії, як ніхто інший маємо виховувати в учнів любов і повагу до своєї країни, виховувати на звичаях і традиція нашого народу! З повагою Оксана Малінович
ВідповістиВидалитиВже запрошую всіх бажаючих відвідати наш музей українознавства!!! Оксана Малінович
ВідповістиВидалитиШановна колего! Мені цікаво спостерігати за Вашим ростом. Бажаю Вам не зупинятися, а рухатися вперед, досягати ще більших вершин.
ВідповістиВидалитиЗмістовна стаття про виховання любові до Батьківщини, справжніх патріотів засобами музейної педагогіки.Гарна традиція - шкільний музей. Успіхів у реалізації поставленої мети.
ВідповістиВидалитиДякую колеги за гарні слова! Музей - це одна зі сходинок яка зближає нас, наших учнів з Україною.
ВідповістиВидалитиДякую колеги за гарні слова! Музей - це одна зі сходинок яка зближує нас українців з Україною.
ВідповістиВидалитиПідтримую Оксану Миколаївну в тому, що ефективна краєзнавча робота - найдоступніший шлях для формування громадянських компетентностей учнів. Бажаю успіху!
ВідповістиВидалитиЗ повагою, Гродзіцька Т.М.
Дякую! І Вам всього тільки найкращого!
ВідповістиВидалити