Шановні педагоги! Дякую за участь у роботі районної конференції!

ВИКОРИСТАННЯ МУЗЕЙНОГО ПОТЕНЦІАЛУ В НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНОМУ ПРОЦЕСІ

Малінович Оксана, вчитель історії та правознавства загальноосвітньої школи І-ІІІст. № 2 м.Гайворон Гайворонського району Кіровоградської області
Анотація. В даній статті йдеться про використання музею в навчально-виховному процесі, який сприятиме формуванню громадянського мислення, дослідження учнями  проблем, пов’язаних з історією міста, регіону, краю і загалом держави.
    Вписуючи нові сторінки в історію України, ми маємо зберегти для майбутнього ті предковічні надбання народу, які лежать у підвалинах його існування. Серед численних інститутів, що виникли як засіб збереження, пропаганди історичної минувшини, залучення молоді до її вивчення, особливе місце посідають музеї при навчальних закладах.
          У розбудові незалежної Української держави чи не найважливішими завданнями є формування національної самосвідомості та історичної пам’яті українського народу. У її реалізації суттєвим чинником виступає історичне краєзнавство, яке виконує науково-пізнавальну та виховну функцію. За словами Раберта Бурги «музей – це місце діалогу між людьми, яких розділяє простір і час».

          Модернізаційні зміни в системі освіти актуалізували проблему громадянського виховання, головним завданням якого є формування в молодого покоління комплексу громадянських якостей, зокрема глибокого розуміння своєї належності до українського народу і держави, віри в духовні сили своєї нації, уміння осмислювати моральні та культурні цінності, історію, звичаї, обряди. Сучасний шкільний музей став одним з ефективних засобів прилучення учнівської молоді до культурної спадщини нашого народу, його духовних цінностей, їх збереження та примноження.
         Основні завдання діяльності шкільних музеїв: 1) залучення учнів до пошукової, краєзнавчої, науково-дослідницької, художньо-естетичної діяльності, формування соціально-громадського досвіду на прикладах історичного минулого й народних традицій; 2) розвиток духовно-моральних цінностей; 3) вивчення та збереження пам’яток історії, культури рідного краю; 4) зростання етнокультурної компетенції педагога; 5) втілення принципів гуманізації, толерантності та демократизації у навчально-виховний процес; 6) підвищення якості освіти, поглиблення знань у різних галузях освіти, розвиток культури та ерудиції; 7) застосування методів, форм, прийомів музейної педагогіки в навчально-виховному про цесі.
       Під час залучення учнівської молоді до пошуково-дослідницької та музейної роботи формується громадянське мислення, учень досліджує проблеми, пов’язані з історією міста, регіону, краю і загалом держави. Крізь долю родини, близьких і знайомих, осмислення подій, що відбувалися саме в цій місцевості, закладаються основи регіональної та національної свідомості, розуміння місця і ролі українського народу у світовій цивілізації. Але найважливішим є те, що при пізнанні духовної та матеріальної культури, історії краю формується основа духовного світу молодої людини, складається система її духовних цінностей.
        Педагоги, які залучають учнів до роботи в музею повинні мати чітку навчальну та виховну мету, для того, щоб вихованці розуміли і знали, що   вони повинні робити і навіщо їм це потрібно. 
        Шкільний музей використовується для:
-         навчальних екскурсій;
-         уроків-екскурсій;
-         використання макетів, які дозволяють сформувати зорові уявлення учнів;
-         використання документів;
-         проведення виховних годин.
       Використання елементів музейної педагогіки допомагає:
- створити в колективі творчу атмосферу, демократичний стиль спілкування педагогів із учнями, свободу творчих дискусій, обмін думками;
- підвищити інтерес вихованців до навчання;
- урізноманітнити форми і методи навчально- виховної роботи;
- посилити міжпредметні зв’язки;
- використовувати нестандартні види занять;
- підвищувати загальний рівень культури і впливати на формування свідомого ставлення до культурної спадщини людства.
        Отже, шкільний музей — це не тільки тематично оформлений кабінет або зал, це — науково- дослідницька лабораторія. Добираючи історичний матеріал та спираючись на нього, діти глибоко вивчають історію свого народу, його історичний шлях, вчаться цінувати та берегти історико-культурну спадщину свого народу, своєї Батьківщини.
         Принцип навчання: чую — забуваю, бачу — запам’ятовую, роблю — розумію — є прямим свідченням про необхідність створення музейного середовища в школі.

Бібліографія

1. Гайда Л.А. Музей у навчальному закладі. – К.: «Шкільний світ», 2009.
2. ГайдаЛ.А. Становлення та розвиток музеїв при навчальних закладах України // Український музей при навчальному закладі: історія і сучасність. Матеріали обласної науково-методичної конференції. – Кіровоград: Видавництво КОІППО імені Василя Сухомлинського, 2008.
3. Методичні рекомендації по створенню музеїв при навчальних закладах системи освіти [Електронний ресурс]. – Режим доступу до ресурсу: http://kramnychka.org.ua/.
4. Науково-методичний журнал. Вивчаємо українську мову та літературу. №2, лютий 2014 рік.

5. Науково-методичний журнал.Історія та правознавство. №11, листопад 2014 рік.

11 коментарів:

  1. стаття цікава та корисна , адже жоден вчитель історії не уявляє своєї роботи без шкільного музею , із вами погоджусь , що музей - це науково - дослідницька лабораторія .Успіху Вам, надхнення і побільше сил для хороших справ.

    ВідповістиВидалити
  2. стаття цікава та корисна , адже жоден вчитель історії не уявляє своєї роботи без шкільного музею , із вами погоджусь , що музей - це науково - дослідницька лабораторія .Успіху Вам, надхнення і побільше сил для хороших справ.

    ВідповістиВидалити
  3. Дуже цікава стаття! Кожен історик розуміє важливість музейної справи. Вам пощастило, що у вашій школі функціонує музей. Впевнена дітям з інших шкіл було б цікаво його відвідати та поринути в атмосферу історії. Запрошуйте! Творчих злетів Вам та натхнення!

    ВідповістиВидалити
  4. Дякую! Ми, вчителі історії, як ніхто інший маємо виховувати в учнів любов і повагу до своєї країни, виховувати на звичаях і традиція нашого народу! З повагою Оксана Малінович

    ВідповістиВидалити
  5. Вже запрошую всіх бажаючих відвідати наш музей українознавства!!! Оксана Малінович

    ВідповістиВидалити
  6. Шановна колего! Мені цікаво спостерігати за Вашим ростом. Бажаю Вам не зупинятися, а рухатися вперед, досягати ще більших вершин.

    ВідповістиВидалити
  7. Змістовна стаття про виховання любові до Батьківщини, справжніх патріотів засобами музейної педагогіки.Гарна традиція - шкільний музей. Успіхів у реалізації поставленої мети.

    ВідповістиВидалити
  8. Дякую колеги за гарні слова! Музей - це одна зі сходинок яка зближає нас, наших учнів з Україною.

    ВідповістиВидалити
  9. Дякую колеги за гарні слова! Музей - це одна зі сходинок яка зближує нас українців з Україною.

    ВідповістиВидалити
  10. Підтримую Оксану Миколаївну в тому, що ефективна краєзнавча робота - найдоступніший шлях для формування громадянських компетентностей учнів. Бажаю успіху!
    З повагою, Гродзіцька Т.М.

    ВідповістиВидалити
  11. Дякую! І Вам всього тільки найкращого!

    ВідповістиВидалити