Шановні педагоги! Дякую за участь у роботі районної конференції!

ВИХОВАННЯ ПАТРІОТИЗМУ НА УРОКАХ ІНФОРМАТИКИ В УМОВАХ СІЛЬСЬКОЇ ШКОЛИ

Марина Лютинська, вчитель інформатики загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с. Солгутове Гайворонського району Кіровоградської області

Анотація. В даній статті йдеться про виховання патріотизму, громадянську освіту. Розроблено технологію формування патріотизму на уроках інформатики. Визначено шляхи  реалізації громадянської освіти у навчально-виховному процесі загальноосвітніх шкіл.
Той, хто по-справжньому любить Батьківщину, — з усякого погляду справжня людина.
Василь Сухомлинський

Любов до своєї Батьківщини – одна з найважливіших рис всебічнорозвиненої особистості. Тому провідним завданням сучасної школи є виховання у дітей прагнення знати більше про свій рідний край, відчувати гордість за нього, підтримувати взаємозв’язок з поколіннями та народом і прагнути до розквіту своєї Батьківщини.
У різні часи та епохи в усіх цивілізованих державах сім’я, школа, суспільство ставили перед собою завдання – виховати громадянина, патріота своєї країни. Так видатний педагог В.О. Сухомлинський стверджував, що «… патріотичне виховання школярів доцільно здійснювати на загальнолюдських та національних цінностях, серед яких провідними є: любов до рідної землі, народу й Батьківщини, любов до найбільш рідних людей, членів сім’ї та родини, любов до рідної мови, шанобливе й бережливе ставлення до історії та культури українського народу, праця на благо свого народу й Батьківщини». Ці слова залишаються актуальними в сучасних складних політичних та соціально-економічних умовах, коли іде антитерористична операція на сході України, коли анексований Крим.

Сьогодення ставить перед сучасним вчителем актуальну вимогу виховання свідомого патріотизму в учнів, який можна виховати лише в єдиній системі роботи школи, тому у власній педагогічній діяльності активно пропагую виховання національної самосвідомості на уроках інформатики та під час занять гуртка «Обчислювальної техніки» Гайворонського районного ЦДЮТ. Виховні впливи реалізовую шляхом органічного поєднання як із змістом навчального предмету, так і з повсякденним життям учнів.
На перший погляд важко реалізувати громадянське виховання на уроках інформатики, адже навчальний предмет інформатика здається суто технічним. На мою думку, слід сприймати комп’ютер не як самоціль, а як інструмент для досягнення поставленої мети. Необхідно зробити комп'ютер союзником у вихованні та творчому розвитку учнів, повноцінних громадян нашої держави.
Хорошим прикладом для вихованців є досягнень українських вчених при розробці електронно-обчислювальної техніки, літакобудування, суднобудування, а також машинобудування на певних історичних етапах вітчизняної науки.
В ході вивчення теми «Текстовий процесор» формуванню громадянської компетентності сприяє тематичний підбір текстів для опрацювання. Текст повинен бути  інформативним та цікавим, щоб учні мали змогу задовільнити свої пізнавальні потреби, збагатити своє світосприйняття, отримати задоволення від процесу обробки тексту. Текстова інформація стосуються України, Кіровоградської області, Гайворонського району, нашої малої Батьківщини села Солгутове та нашого навчального закладу. При редагуванні та форматуванні тексту учні аналізують матеріал відповідно до завдань та мимоволі дізнаються про факти з історії рідного краю.
Під час роботи у графічних редакторах учні виконують творчі роботи зі створення колажів за запропонованою тематикою: «Пори року в моєму селі», «Вулицями нашого села», «Моя мала Батьківщина», «Школа Добра і Злагоди», «Наш клас», «Моя родина», «Наші земляки – захисники Вітчизни». Цікавими видами роботи для дітям у графічному редакторі є створенням  українських орнаментів, писанок та малюнків на тему: «Історія та сьогодення моєї Батьківщини».
При вивченні теми «Комп’ютерні презентації та публікації» учні навчаються створювати  презентації та буклети на основі краєзнавчого матеріалу. Теми для створення презентацій пропоную такі: «Віртуальна екскурсія Кіровоградщиною», «Мальовничі місця Гайворонщини», «Солгутове у серці назавжди». Використання краєзнавчого матеріалу в цій темі, на мій погляд,  має позитивні наслідки:  підвищується  зацікавленість, активізується пізнавальна діяльність, формується почуття любові до рідного краю, до своєї малої Батьківщини, усвідомлене відношення до навколишнього світу. Важливим моментом при роботі  з мультимедійними презентаціями є не тільки їх створення, а й захист – презентацій. В учнів формуються навички публічного виступу, уміння стисло, чітко, зрозуміло представляти опрацьований матеріал, а також відбирати найважливіші факти для демонстрації
Завданням вивчення теми «Системи опрацювання табличних даних» є навчити учнів використовувати комп’ютер для отримання, обробки, систематизації та виводу нової інформації за допомогою табличного процесора. З метою формування громадянської компетентності в цій темі, вважаю доцільним введення у зміст навчального матеріалу  статистичними даних по Кіровоградській області та  Україні. При обробці даних електронних таблиць шукаємо відповіді на конкретні питання стосовно нашого району або нашого села. Це сприяє зростанню пізнавальної активності учнів.
При вивченні теми «Бази даних. Системи управління базами даних» створюємо бази даних «Моя школа», «Міста України», «Річки України». На їх основі розглядаємо роботу з запитами, формами, звітами.
При вивченні тем «Служби Інтернету» діти створюють тематичні блоги та сайти «Моя мала Батьківщина», «Письменники та поети Гайворонщини», «Весна-визволення»
Підводячи підсумки, можна стверджувати, що виховання патріотизму на уроках інформатики – ефективний засіб формування у школярів наукового світорозуміння і світосприйняття, пізнання довкілля, прилучення до національної культури, традицій, звичаїв, природи, побуту населення рідного краю, виховання свідомого громадянина – патріота. Любов до рідної землі, до Батьківщини – одне з найсвятіших почуттів, які  кожна людина проносить крізь усе своє життя, але мало говорити про любов до рідного краю, треба знати його минуле та теперішне, багату культуру, народні традиції, природні умови. Робота в цьому напрямку може поширюватися та удосконалюватися постійно і вона не має меж.

Бібліографія
1.     Бех І. Д., Чорна К. І. Програма українського патріотичного виховання дітей та учнівської молоді. – Київ, 2014
2.     Журба К.О. Виховання культури гідності молодших підлітків у взаємодії сім’ї і школи: [методичні рекомендації] / К.О. Журба. – Кіровоград : Імекс-ЛТД, 2014.
3.     Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді //[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://osvita.ua/legislation/Ser_osv/47154/
4.     Сухомлинський В.О. Методика виховання колективу/ В.О.Сухомлинський // Вибрані твори: у 5 т.– К.: Радянська школа. – 1976. – Т.1. –  С.403-637.
5.     Сухомлинський В.О. Як виховати справжню людину/ В.О.Сухомлинський // Вибрані твори: у 5 т. – К.: Радянська школа. – 1976. –  Т.2. – С.149-416.

23 коментарі:

  1. Дуже цікава і змістовна стаття.Видуже вірно пісумували проте що робота з патріотичного виховання не має МЕЖ.Важливість роботи з виховання справжніх патріотів не можна переоцінити.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую, Миколо Сергійовичу, за схвальну оцінку моєї роботи. В цій статті висвітлила та узагальнила лише невеликий внесок, який ми щоденно робимо у спільну справу. Хочу зазначити, що лише завдяки спільним зусиллям, збереженню та примноженню багаторічних педагогічних надбань та традицій, атмосфері творчого пошуку та наполегливої праці, яка панує в стінах нашої школи ми виховуємо підростаюче покоління патріотів, дійсно свідомих та активних громадян нашої Батьківщини.

      Видалити
  2. Із статті видно, що на кожному уроці можна побудувати роботу так, щоб у дитячих серцях запалити вогник маленького патріота. Виховати в дитини любов до рідного краю, гордість за історію та культуру - це одне із провідних питань сьогодення.Дякую за статтю. Творчих Вам злетів, радості від роботи.

    ВідповістиВидалити
  3. Дякую за допис та приємні слова побажань, хочу лише додати що без Вашої наполегливої праці, учителів початкових класів, учителю-предметнику було б дуже непросто впроваджувати патріотичне виховання, адже ми лише примножуємо те, що закладається саме Вами. Успіхів та натхнення всім нам, у нашій спільній справі.

    ВідповістиВидалити
  4. Якщо домінує атмосфера творчого пошуку колективна то і результати будуть вражаючі.

    ВідповістиВидалити
  5. Уважно прочитала вашу статтю , у наш час важко недооцінити предмет інформатики в умовах сьогодення , неймовірна кількість інформвції з світової мережі Інтернет ,яку ми готові черпати кожну хвилину .На уроках інформатики учні мать можливість навчитися створювати презентації , колажі , буклети , набирати тексти , які пов'язані із Україною ,також висловлвати свою громадську позицію через різноманітні служби Інтернету ,що робить українців більш сильнішими від маленького школярика до сформованого громадянина .Лише спільне злагоджене виховання дасть сильне покоління . Дякую за статтю, бажаю творчої наснаги , радості від життя .

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую, пані Олю, за схвальний відгук щодо статті та теплі слова побажань. Миру, злагоди та процвітання всім нам та нашій неньці Україні.

      Видалити
  6. Вчитель, який прагне виховати достойного громадянина своєї держави знаходить для цього форми і методи роботи на будь якому уроці. І Ви з цим успішно справляєтесь. Творчих успіхів Вам.Олександр Чернієнко

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую, Олександре Валодимировичу, за приємні слова та відгук щодо статті. Ми щоденно робимо не просту, але дуже потрібну справу - виховуємо справжніх патріотів нашої землі і дуже радісно від того, що поряд зі мною працюють такі творчі колеги. Успіхів та натхнення!

      Видалити
  7. Дякую за цікаву статтю! Бажаю радості від навчання та виховання дітей!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую, Антоніно Валеріївно,за допис та приємні побажання!

      Видалити
  8. Дякую за гарну статтю.Бажаю успіхів та натхнення в роботі.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую, пані Людмило за коментар та приємні слова побажань!

      Видалити
  9. У наш час, навіть найменша дитина уже не мислить свого життя без використання сучасних технологій. Тому для того, щоб школярі стали справжніми громадянами, патріотами важливо спрямовувати їхню роботу у пошуках корисної інформації. У цьому нам і допомагають уроки інформатики.
    Дякую за цікаву статтю:) Успіхів Вам та натхнення!:)

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую, Анно Василівно, за схвальний відгук та приємні побажання.Вам на взаєм бажаю оптимізму, творчості й натхнення!

      Видалити
  10. Стаття цікава. Ви майстер своєї справи. Творчих Вам успіхів та здібних учнів!

    ВідповістиВидалити
  11. Бажаю Вам творчих успіхів та натхнення у нашій нелегкій роботі.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую, пане Сергію, за приємні побажання! Вам навзаєм творчого натхнення та терпіння та нових чудових ідей для таких прекрасних робіт!

      Видалити
  12. Дякую за актуальну , повчальну статтю . Успіхів , удачі та творчих злетів у Вашій нелегкій праці!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую, пані Тетяно, за високу оцінку матеріалу та приємні побажання!:)

      Видалити