Шановні педагоги! Дякую за участь у роботі районної конференції!

ВІЙСЬКОВО-ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ УЧНІВ НАУРОКАХ ТРУДОВОГО НАВЧАННЯ

Сергій Муржак, вчитель трудового навчання та предмету «Захист Вітчизни» загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с. Хащувате Гайворонського району Кіровоградської області.

Анотація. Останнім часом у школах України зростає роль національ­но-патріотичного та військово - патріотичного виховання. Відтоді, як наша держава прого­лосила свою незалежність і обрала шлях самостійного роз­витку, перед вітчизняною системою освіти постало завдання надзвичайної ваги: домогтися того, щоб діти зростали не лише здоровими і освіченими людьми, але й свідомими, творчими особистостями і патріотами України, справжніми громадянами своєї Вітчизни.
При виконанні творчих проектів з трудового навчання, на заняттях гуртка Гайворонського ЦДЮТ учні нашої школи, що проводяться в загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів с. Хащувате, в комплексі навчально – виховної роботи належна увага приділяється військово – патріотичному вихованню підростаючого покоління. 

Формування особистості нового типу — національно сві­домої, вільної, ініціативної — можливе лише за умови ціле­спрямованого й систематичного виховання школярів. Одним із найперспективніших шляхів виховання майбутніх грома­дян України є проведення цікавих і змістовних уроків, занять гуртків позашкільної освіти, тематичних за­ходів.
Військово-патріотичне виховання — основа, на якій ґрунтується суспільство держави. Стати громадянином, тобто свідомим членом суспільства, відданим сином Вітчизни, ду­же непросто. Громадянином не народжуються.                                                                                                                                                                                                                
Громадськість твориться з порядності, совісності, чуйності до чужого болю, здатності боротися проти несправедливості. Суть громадянсь­кості — у вмінні й необхідності жити інтересами рідного на­роду, власної держави. Таким чином, виховувати в дитині гро­мадянина — це означає навчати її жити заради Батьківщини.
Військово-патріотичне, національне виховання є пріоритетним аспектом вихов­ної роботи нашої школи, під час проведення навчальних занять,  гурткової позашкільної освіти, зорієнтованим на українську культуру, мо­ву, національно-патріотичні традиції.
В основу військово - патріотичного виховання покладені принципи гуманізму, демо­кратизму, єдності сім'ї та школи, наступності та спадковості поколінь. Головна мета національного виховання — набуття молодим поколінням соціального досвіду, успадкування ду­ховних надбань українського народу, досягнення високої куль­тури міжнаціональних взаємин, формування в дітях особистісних рис громадян України, розвиненої духовності та моральної культури.
Військово-патріотичне виховання спрямоване на формування національно-патріотичної культури — прищеплення дітям поваги до прав і свобод лю­дини, виховання поваги до батьків, старших, оволодіння знан­нями і дотримання законів України, любові до Батьківщини, захисту Вітчизни, незалежності і територіальної цілісності нашої держави, вивчення історичного минулого.
При виконанні творчих проектів з трудового навчання, на заняттях гуртка Гайворонського ЦДЮТ учні нашої школи, що проводяться в загальноосвітній школі І – ІІІ ст. села Хащувате в комплексі навчально – виховної роботи належна увага приділяється військово – патріотичному вихованню підростаючого покоління.
Планування роботи здійснюється таким чином, щоб задіяти вихованців у виготовленні різноманітних виробів з військово – патріотичної тематики, виховних заходах, виставках та конкурсах, що проводяться в школі та районі.
Безпосередню участь у виставках робіт учнів школи, приурочених до Дня українського козацтва, Дня Української армії, Дня захисника Вітчизни, Дня Незалежності, святкування Дня села беруть найкращі наші вихованці зі своїми творчими роботами.
Історію розвитку українського війська учні відображають у своїх роботах.
Аналізу розвитку деревообробної галузі декоративно – ужиткового мистецтва був присвячений виховний захід «Від ремесла – до творчості», що був проведений у нашій школі, одним з розділів якого був «Застосування виробів з деревини запорізькими козаками».
Дерев’яні укріплення, вози, зброя, побутові засоби – неповний перелік використання цінного матеріалу.
Вихованці нашої школи на основі матеріалу, вивченого на уроках історії України, предмету «Захист Вітчизни» виготовили цілий ряд цікавих дерев’яних моделей, наприклад,  фортеці, що слугувала доблесним воїнам, як оборонне укріплення. За приклад їм слугувала Кам’янець – Подільська фортеця.
Одним із видів озброєнь запорізького війська була артилерія. Руйнівних ударів козацьких  гармат зазнали турецькі та польські, татарські та литовські завойовники.
Модель гармати часів запорізького війська була розроблена і виготовлена в рамках здійснення учнівського творчого проекту.
Належне значення учні нашої школи надають історії розвитку нашої держави, державних символів України. Знаками державної влади у козаків були гетьманські клейноди – булава, бунчук, печатка, прапор, барабан, сурма. Саме виготовленням моделей цих атрибутів була зайнята ціла група учнів.
Символом чистоти, непорочності в українців була криниця. Руйнувати та паплюжити криницю вважалось великим гріхом.
Через нашу місцевість пролягав шлях чумаків до Криму. В сусідньому селі Мощена вони викопали й вимостили криницю, що зберіглася до наших днів, яка й дала назву населеному пункту.
Модель криниці спроектували і виготовили наші учні.
 В планах навчально – виховної роботи   – розширення експозиції учнівських робіт, створення нових моделей зброї – лука, арбалета, козацької шаблі та ін.
Однією із складових військово – патріотичного виховання є відвідування дітьми районного краєзнавчого музею під час оздоровчого відпочинку в пришкільному таборі та періодичного відвідування народного музею 5 – ої Гвардійської Танкової армії, що знаходиться в рідній школі, спільні туристичні походи місцями бойової слави, упорядкування території біля пам’ятників воїнам – визволителям та воїнам – односельцям, пам’ятного знаку жертвам голодомору, зустрічі з воїнами – учасниками АТО, участь у волонтерському русі.

Інтернет-ресурси

1.            http://metodportal.net
2.            http://www.zippo.net.ua
4.            http://www.rusnauka.com








24 коментарі:

  1. Дуже цікавий, ефективний інтегративний підхід висвітлено у статті. Саме такий підхід реалізує всі чи більшість напрямів виховання через правильно інструментовану справу.
    У вихованні почуття національної гідності на уроках трудового навчання велике значення має правдиве висвітлення історії культури та освіти народу, повернення до культурних надбань минулого, відкриття невідомих сторінок нашої спадщини.
    Основний аспект в області патріотичного розвитку зроблений на формування національних цінностей. З цією метою вчитель систематично роз'яснює особливості декоративно – ужиткового мистецтва, красивих і доцільних форм народних виробів, способів їх одержання, знайомить учнів з елементами технічної естетики, з використанням у деяких виробах народних елементів.
    Стаття цікава також тим, що в ній є перелік конкретних заходів, виконаних робіт, проектів; зазначено як розвинути мотивацію до праці, усвідомлення життєвої потреби трудової активності, ініціативи, здатність до творчості як умови соціальної адаптації, самореалізації особистості.
    Щиро вдячна за змістовну, актуальну статтю! Творчих успіхів, натхнення Вам, Сергій Олексійович!

    ВідповістиВидалити
  2. Дуже цікавий, ефективний інтегративний підхід висвітлено у статті. Саме такий підхід реалізує всі чи більшість напрямів виховання через правильно інструментовану справу.
    У вихованні почуття національної гідності на уроках трудового навчання велике значення має правдиве висвітлення історії культури та освіти народу, повернення до культурних надбань минулого, відкриття невідомих сторінок нашої спадщини.
    Основний аспект в області патріотичного розвитку зроблений на формування національних цінностей. З цією метою вчитель систематично роз'яснює особливості декоративно – ужиткового мистецтва, красивих і доцільних форм народних виробів, способів їх одержання, знайомить учнів з елементами технічної естетики, з використанням у деяких виробах народних елементів.
    Стаття цікава також тим, що в ній є перелік конкретних заходів, виконаних робіт, проектів; зазначено як розвинути мотивацію до праці, усвідомлення життєвої потреби трудової активності, ініціативи, здатність до творчості як умови соціальної адаптації, самореалізації особистості.
    Щиро вдячна за змістовну, актуальну статтю! Творчих успіхів, натхнення Вам, Сергій Олексійович!

    ВідповістиВидалити
  3. Дякую за змістовну статтю та прекрасні роботи, успіхів та натхнення, творчості Вам і вашим вихованцям!

    ВідповістиВидалити
  4. Дякую за змістовну статтю та прекрасні роботи, успіхів та натхнення, творчості Вам і вашим вихованцям!

    ВідповістиВидалити
  5. Уважно прочитала вашу статтю ,вона цікава та корисна ,викладаючи історію , я розумію ,як важливо застосувати на уроці різноманітні моделі : фортеці , гармати ,гетьманські клейноди ...Завдяки ним учні можуть хоча б трішки побувати в тому часі . На жаль ,я не володію технікою деревообробки , але робити моделі з картону та паперу вмію . Ви надихнули мене на таку форму роботи .
    Окремо вдячна за модель мощенської криниці , цим самим ви пощирюєте історію с .Мощени
    Я люблю подорожувати , і коли була в одній із фортець,спробувала стріляти із лука та арбалета - це були неймовірні відчуття , можу поділитися досвідом та хочу ще раз потренувати свою стрільбу , так що із нетерпінням чекаю лука та арбалета .

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Мощена- моя мала батьківщина, як можна це забути.
      Чекайте нові роботи.

      Видалити
  6. Дякую Вам, Сергію Олексійовичу,за цікаву,змістовну,актуальну статтю!В захопленні від дерев’яних моделей Ваших учнів, виготовлених під Вашим чуйним,професійним керівництвом. Так тримати! Творчих Вам злетів!

    ВідповістиВидалити
  7. Важливою складовою змісту національно-патріотичного виховання учнів є розвиток їхньої трудової активності.Проекти,які Ви реалізовуєте формують в учнів любов та поваги до своєї країни, вчать шанувати національної культури й традицій. Дякую. Стаття актуальна, пізнавальна.

    ВідповістиВидалити
  8. Дякую за змістовну статтю та прекрасні роботи, успіхів та натхнення, творчості Вам і вашим вихованцям!
    Коваль О.О. педагог-огранізатор Хащуватська ЗШ І-ІІІ ст.

    ВідповістиВидалити
  9. Дякую, Сергію Олексійовичу, за актуальну статтю. Під Вашим мудрим керівництвом діти стають справжніми патріотами нашої країни. Успіхів Вам у всіх починаннях!

    ВідповістиВидалити
  10. Дякую за змістовну статтю. В ній доступно висвітлюється важливість військово-патріотичного виховання школярів саме в процесі трудового виховання.
    Творчих учнів Вам та перемог!

    ВідповістиВидалити
  11. Дякую, Сергію Олексійовичу, за гарну авторську статтю. Ви прекрасний творчий педагог і мудра людина. Ваш креативний підхід до навчально-виховного процесу прослідковується у системі роботи як вчителя, класного керівника, так і керівника гуртка. Діти люблять Ваші живі, цікаві, теплі, творчі, новаторські уроки. А я пишаюсь тим, що Ви працюєте, саме, у нашій школі.
    Миру, добра, вдячних вихованців і творчих злетів!
    Олена Вдовиченко, директор ЗШ І-ІІІ ст. с. Хащувате

    ВідповістиВидалити
  12. Дякую, Сергію Олексійовичу, за гарну авторську статтю. Ви прекрасний творчий педагог і мудра людина. Ваш креативний підхід до навчально-виховного процесу прослідковується у системі роботи як вчителя, класного керівника, так і керівника гуртка. Діти люблять Ваші живі, цікаві, теплі, творчі, новаторські уроки. А я пишаюсь тим, що Ви працюєте, саме, у нашій школі.
    Миру, добра, вдячних вихованців і творчих злетів!
    Олена Вдовиченко, директор ЗШ І-ІІІ ст. с. Хащувате

    ВідповістиВидалити
  13. Дякую, Олено Михайлівно, за оцінку нашої роботи. Саме в Хащуватській ЗШ питанню національно - патріотичного виховання завжди приділялася і приділяється велика увага на уроках і в позаурочній діяльності.Виховання ми здійснюємо у важкий для всіх нас час, але завдяки зусиллям дирекції та педагогічного колективу ми виховаємо справжніх патріотів нашої держави.

    ВідповістиВидалити
  14. Дякую, Олено Михайлівно, за оцінку нашої роботи. Саме в Хащуватській ЗШ питанню національно - патріотичного виховання завжди приділялася і приділяється велика увага на уроках і в позаурочній діяльності.Виховання ми здійснюємо у важкий для всіх нас час, але завдяки зусиллям дирекції та педагогічного колективу ми виховаємо справжніх патріотів нашої держави.

    ВідповістиВидалити