Галина
Блашків, вчитель зарубіжної
літератури навчально-виховного комплексу «загальноосвітній навчальний заклад І-ІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад» с.
Соломія Гайворонського району Кіровоградської області
Анотація. В даній статті йдеться про те, що найважливішим складником
громадянської свідомості є моральність особистості. Зарубіжна література як навчальний предмет має
великий арсенал засобів для перетворення фундаментальних цінностей в індивідуальний
досвід учня, дає унікальну і необхідну можливість учитися жити в конкретному
соціокультурному просторі, усвідомлюючи його різноманітність та
неоднозначність. Громадянська компетентність формується на різних ступенях
школи: засобами різних предметів, засобами позакласної роботи, всією
організацією шкільного життя.
Головний
екзаменатор наших учнів – життя. Наскільки вони будуть адаптованими до
соціального середовища, здатними оперативно приймати правильне рішення в
нестандартних ситуаціях, вмітимуть аналізувати і контролювати власну
діяльність, залежить насамперед від школи.
Традиційно мета шкільної освіти визначалась набором
знань, умінь і навичок, якими має оволодіти учень. Сьогодні такий підхід
виявився недостатнім. В сучасних умовах «старіння» інформації відбувається значно
швидше, ніж завершується цикл навчання у школі, і схема передачі необхідних
знань від учителя до учня виглядає застарілою.
Немає необхідності перевантажувати пам`ять учнів знаннями, бо існують
величезні бази інформації. Потрібно просто навчити дітей правильно ними
користуватися.
Сьогодні
соціуму потрібні учні і випускники, готові змінюватися і пристосовуватися до
нових потреб життя, оперувати і управляти інформацією, активно діяти, швидко
приймати рішення, навчатися упродовж життя. А це значною мірою залежить не
тільки від отриманих знань, умінь і навичок, а від деяких додаткових якостей,
для позначення яких використовуються поняття компетенція і компетентність, що
найповніше відповідають сучасному розумінню мети освіти.
Компетентність
– це здатність приймати рішення й нести відповідальність за їх реалізацію у
різних галузях людської діяльності. Поняття компетентності передбачає
сукупність фізичних та інтелектуальних якостей людини і властивостей,
необхідних людині для самостійного й ефективного виходу з різних життєвих
ситуацій, щоб створити кращі умови для себе в конструктивній взаємодії з
іншими.
Компетентність = мобільність знань +
гнучкість методу + критичність мислення.
Мета
громадянської компетентності: учень повинен знати про національні, європейські та
загальнолюдські цінності, сутність демократії, права і
свободи людини і громадянина і механізми їх захисту. Учень має вміти орієнтуватись у проблемах
сучасного суспільного життя в Україні, Європі й світі та визначати власну
позицію щодо їх розв’язання, реалізовувати та послідовно обстоювати і захищати свої права й інтереси;
ефективно спілкуватися, долати стереотипи, войовничий націоналізм, расизм та
нетерпимість, робити свідомий вибір та діяти відповідально, застосовувати демократичні технології прийняття колективних
рішень, враховуючи власні інтереси і потреби інших громадян, брати участь в діяльності органів
самоврядування, волонтерській діяльності у громаді, критично мислити.
Проблема
громадянського виховання дітей набуває все більшого значення в сучасний період.
Адже ми живемо у досить складний і водночас дуже цікавий час: ламаються
застарілі стереотипи, стрімко оновлюється суспільство. Дедалі частіше
звертаємося до витоків нашої духовності і з жалем переконуємося, що багато
втрачено, забуто, загублено. Наша справа на цьому етапі навчити дитину шанувати
рідне слово, не цуратися свого роду, краю, любити пісні, які ще з народження
співала мати, знати звичаї та обряди свого народу. Проблема громадянського
виховання дітей переростає у проблему громадянського виховання нації, яка з
кожним днем набуває все більшої актуальності.
Виховувати особистість з активною громадянською позицією –
завдання не з легких. Одним із завдань вчителя зарубіжної літератури є підвищення
загального рівня культури учнів як повноправних членів соціуму та
активних учасників соціальних процесів; виховання в учнів поваги до національної
культури та інших етнокультурних традицій; формування планетарного
мислення, вільної орієнтації в розмаїтті культурних явищ.
Найважливішим складником
громадянської свідомості є моральність особистості. Вона містить такі
гуманістичні риси, як доброта, увага, чуйність, милосердя, толерантність,
совість, чесність, повага, правдивість, працелюбність, справедливість,
гідність, терпимість до людей, повага і любов до своїх батьків, роду.
Вивчаючи у 8 класі тему «Давньогрецька лірика
та її особливості», а саме творчість Тіртея та Архілоха, обговорюємо з учнями
дві долі людини-воїна: хороброго воїна-патріота та воїна-зрадника (елегія «Добре
вмирати тому…» Тіртея). Навіщо автор змальовує долю двох воїнів? Аналізуючи
вірш, діти доходять до висновку, що почесніше бути хоробрим воїном і загинути у
славі за свою Батьківщину, аніж осоромитися самому і заплямувати, зробити
удвічі нещаснішою свою сім`ю, що іншого виходу немає: якщо ти чесна людина, то
повинен захищати свою Батьківщину. Порівнюючи вірш Тіртея із
поезією Архілоха «Носить тепер гордовито…», запитую учнів: «Чому Архілох цінує
своє життя більше, ніж військову доблесть? Яка різниця між воїном, що йде
захищати свою Батьківщину, і воїном-найманцем, який завойовує нові колонії,
заробляючи на прожиття?» В даному випадку використовую прийом «Займи позицію»:
Хто правий: Архілох чи Тіртей? Відбувається обмін думками щодо вибору учнів.
Вивчаючи повість М.В.Гоголя
«Тарас Бульба» ставлю за мету показати героїзм українців у боротьбі за свою
свободу, сприяти вихованню патріотичних почуттів, формуванню громадянської
позиції, допомагаю учням зрозуміти патріотичну позицію автора.
Використовую бесіду за запитаннями:
-
які епізоди твору можуть бути свідченням любові
автора до України?; (картини природи, описи козаків у кращих фольклорних
традиціях).
-
чи можна автора вважати толерантною людиною? (автор
з повагою зображує ворогів, визнає їхню силу, описує службу Божу в католицькій
церкві);
-
чи можна говорити про гуманізм повісті, адже в ній
зображується війна? (автор засуджує війну);
переказ
тексту з творчим завданням: навести приклади епізодів,що свідчать про героїзм
козаків, їхню мужність;
історичний
коментар «Звичаї козаків»;
дослідницька
роботу:
знайти в авторських описах козаків фольклорні елементи;
творчу
роботу:
твір-мініатюра «Героїчні сторінки життя запорожців»,
порівняти зображення лицарів у романі В.
Скотта «Айвенго» і козаків.
Читаючи з дітьми роман «Мандри Гуллівера»
Дж. Свіфта, не тільки допомагаю зрозуміти особливості сатири і алегорії,
спрямованих на викриття соціального устрою Англії 18ст., але сприяю вихованню
негативного ставлення до людських і суспільних вад, конфліктів і тих, хто їх
породжує (складання схеми «Парадокси Ліліпутії»).
Отже, як вчитель зарубіжної
літератури, я намагаються донести до дитячого серця розуміння значимості
моральних якостей у житті людини, які у подальшому
їхньому житті стали б визначальними.
В позаурочний час проводжу з
дітьми виховні заходи, метою яких
є ознайомити учнів із поняттям права людини, розкрити їх зміст, розвивати в
учнів впевненість, виховувати правову свідомість та активний метод захисту прав
людини, ознайомити учнів із міжнародними правовими стандартами прав людини,
виховувати громадянську позицію: Подорож
країною права «Ти людина – значить маєш право», виховний захід «Правові обов`язки
учнів», круглий стіл «Споживачі та їх права. Захист прав споживачів». ігрові конкурси на правову тематику. Гра «Закон і ми».
Отже,
громадянська компетентність формується на різних ступенях
школи: засобами різних предметів, засобами позакласної роботи, всією
організацією шкільного життя.
Бібліографія
1. Концепція громадянської освіти та виховання в Україні. http://ukrcivnet.iatp.kiev.ua/Concept.html .
2. Пометун О. Компетентнісний підхід – найважливіший
орієнтир розвитку сучасної освіти // Рідна школа. – 2005. - №1. – С.65-69.
3. Терещенко А. Б. Cучасний стан громадянської освіти в Україні
та
європейських країнах:
аналітичний звіт [Електронний ресурс] /
Терещенко
А. Б., Овчарук О. В., Іванюк
І. В. — К., 2013
4. Пометун О.І. Формування громадянської
компетентності: погляд з
позиції сучасної
педагогічної науки // Вісник програм шкільних обмінів .
– 2005. – № 23. – С.
Мені сподобалося, як Ви будуєте навчальний процес. Форми і методи навчання, які Ви застосовуєте, зорієнтовані на краще розуміння учнями значимості моральних якостей у житті людини. Успіхів Вам!
ВідповістиВидалитиДякую за чудову статтю за змістовний і актуальний матеріал. Обов’язково буду використовувати досвід у своїй роботі
ВідповістиВидалитиПитання патріотизму, любові до рідного краю наразі,як ніколи, дуже актуальне і близьке кожному з нас. Дякую Вам за змістовну статтю.
ВідповістиВидалити