Шановні педагоги! Дякую за участь у роботі районної конференції!

ВИХОВАННЯ СПРАВЖНЬОГО ПАТРІОТА СВОЄЇ ЗЕМЛІ В ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ

 Валентина Ковальчук, вчитель початкових класів навчально-виховного   комплексу «загальноосвітній навчальний заклад І-ІІ ступенів-дошкільний навчальний заклад» с. Соломія Гайворонського району Кіровоградської області

            Анотація.   У статті розглядаються підходи до формування і розвитку громадянської компетентності учнів, форми і методи громадянського виховання у навчально-виховній роботі.

        У цей час, коли в Україні відбуваються економічні, політичні та суспільні зміни, особливого значення набуває виховання громадян, які здатні побудувати відкрите громадянське суспільство, в основу якого були б закладені та постійно втілювалися демократія, толерантність та повага до прав людини.

               І сьогодні доцільно звернутися до педагогічних ідей і досвіду В.О.Сухомлинського, прислухатись до його мудрої поради «Займіться перспективою становлення Людини – громадянина». Пріоритетним у виховній роботі В. О. Сухомлинський вважав патріотичне виховання, формування громадянина, «піклування про громадянську лінію усього процесу виховання». Майстерність виховання, на його думку, і полягає в тому, щоб громадянське, патріотичне життя починалося для людини з малих років.
         Любов до рідного краю, рідної культури, рідної мови починається з малого: з любові до своєї сім'ї, до своєї домівки, до своєї школи. Поступово зі зростанням особистості, ця любов переходить у любов до рідної країни, до її історії, минулого і сучасного, до всього людства.
                Пошана до батьків, свого родоводу, традицій, любов до рідного краю завжди переростає в любов до великої Батьківщини – України. Батьківщина для кожного свідомого громадянина є настільки рідною, дорогою, що вона порівнюється з Матір’ю.
       Могутнім вихователем, із яким дитина пов’язана з раннього віку, є мова. Саме через рідне слово ми, педагоги,  передаємо вихованцям споконвічні духовні національні цінності – українську пісню, казку, легенду, історію, здобутки культури.
      Найбільші можливості у здійсненні завдань громадянської компетентності містять програми предметів «Читання» та « Я і Україна». На кожному уроці у центрі уваги стараємось ставити щоденні проблеми учнів та їхніх батьків. При можливості  наводимо приклади із життя сьогодення. Так при вивчені теми «Рідна домівка, рідна сім'я – тут виростає доля моя», учні опрацьовуючи оповідання В. Осєєвої «Сини», використовують метод «Займи позицію». Під час уроку вчаться захищати власну позицію і вислуховувати інших. 

       Перші мамині казочки, Буквар, Супутник Букваря, Читанка не тільки навчають рідної мови, сприяють загальному розвитку дитини, а й формують особистість, виховують. 
      Ще в першому класі кожен учень має знати по кілька казок, легенд, прислів'їв і приказок, пісень, віршів про родинне життя, його цінності, рідний край, природу, свій народ.У початкових класах ми, педагоги, цілеспрямовано формуємо основи системи знань про Україну-Батьківщину, героїчні подвиги предків. Учні  збагачуються духовними цінностями, закодованими в кращих творах фольклору, дитячих письменників. Діти добре знають доступні їхньому віку українські пісні, казки, легенди, колядки, щедрівки, народні ігри тощо. У процесі патріотичного виховання особливе значення приділяється пізнанню дітьми важливих епізодів із історії рідного народу, з життя і боротьби з ворогами видатних синів Вітчизни – богатирів, витязів, і славних воїнів-козаків. Усе це допомагає вводити дитинув коло духовного життя нації. Герої казок, пісень, дум та інших народних творів пробуджують у наших вихованців  глибокі і добрі почуття, викликають гордість за героїчне минуле, надихають на корисні справи, гуманне ставлення до інших людей.

       Уроки читання приділяють велику увагу вихованню в дітей любові до найрідніших людей, домашнього вогнища. Легенда про матерів, її ніжне, рідне слово, приклад і порада, батьків приклад, його наука, бабусині й дідусеві настанови, їхні знання й досвід, життєва мудрість – усе це знайшло відображення на сторінках підручника 4 класу.
Цікавими для дітей є нетрадиційні уроки, узагальнення вивченого: уроки-свята, уроки-зустрічі, уроки-екскурсії. Так після вивчення розділу «Рідна домівка, рідна сім'я – тут виростає доля моя» проводиться урок узагальнення вивченого матеріалу у вигляді уроку-свята «Шануй батька й неньку».
       Тема українського патріотизму і громадянськості є наскрізною у творах Тараса Шевченка. Шевченкове слово входить у наше єство змалку: спочатку дитина вбирає пісні поета з вуст матері, переступивши поріг школи, з допомогою вчителя вона торкається чистої і трепетної краси рядків «Тече вода з-під явора», чарівної простоти і дивовижної гармонії вірша «Садок вишневий коло хати». Під час вивчення творів Тараса Шевченка, підбиваючи підсумок уроку  використовую метод «Мікрофон». Для того, щоб поглибити учнівські знання про Т.Г. Шевченка, розвивати вміння виразного читання поетичних творів, виховувати любов до творчості поета підсумковий урок з елементами інсценізації проводимо у «Батьківській світлиці».      
         Сучасні діти мають знати нашу хліборобську історію. Тексти усної народної творчості на тему жнив, скоромовки на хліборобську тему, сприятимуть формуванню в учнів гордості за свій працьовитий народ, пошани до людей праці, поваги до хліба.
         Доленосне значення як для нації в цілому, так і для кожного українця має збереження, збагачення і дотримання українських звичаїв. Уявити обряд святкування Нового Року допомагають колядки, щедрівки, засівальні пісні. 
Засвоєння учнями державних символів - Державний Гімн України, Прапор, Герб – сприяє формуванню в них громадянської самосвідомості, патріотичних і моральних почуттів. Серед ефективних педагогічних форм громадянського виховання є:
- Літературна вітальня;
                  -Зустріч з цікавими людьми нашого села;
-свято «Професії моїх батьків»;       
- конкурс творів «Якби я був депутатом»;
-конкурси сімейних плакатів «Село Соломія – найкраще село у світі»;        - екскурсії «Пам’ятні місця села»;        
-конкурси «Вірші поетів в малюнках дітей»; 
-складання власних віршів « Перша проба пера» .
       Неможливо уявити справжнього громадянина, який би не виявляв любові до рідного краю, не шанував батька, матері, не турбувався про охорону природи рідної землі. Отож, навчаючи дітей, стараюся виховувати справжнього патріота своєї землі, який буде жити і творити в майбутньому.
      Звертається увага на теми уроків для того, щоб проводити інтегровані. Так при вивченні теми «Буду я природі другом, милуюся, оберігаю, прикрашаю…» можна об’єднати із темою «Поведінка людини у природі» урок «Я і Україна». Учні заздалегідь готують інформацію про «Роль людини у природі».  І тут прекрасним методом для використання інформації учнів є «Мозковий штурм».
На уроці «Я і Україна» при вивченні теми «Значення Сонця, води , повітря в збереженні і зміцненні людини» велику перевагу віддаю  роботі в парах. Тут дітям дається велика можливість доводити, обґрунтовувати свої думки, підтверджувати текстом із підручника чи додаткової літератури. Тут спрацьовує метод «Прес».
      На мій погляд, лише застосування різноманітних активних форм урочної та позаурочної діяльності учнів, створення демократичного клімату в колективі можна досягти якості та дієвості громадянської освіти в класі.
Підсумовуючи викладене, хочу сказати:
Якщо є світло в душі, 
Буде краса в людини, 
Якщо є краса в людини, 
Буде гармонія в домі, 
Якщо є гармонія в домі, 
Буде порядок у нації, 
Якщо є порядок у нації, 
Буде мир у світі. 

Бібліографія

1.    Савченко О. Я. Виховний потенціал початкової освіти. - К.: 2009, с. 177-178.
2.    Савченко О. Я. Читанка. - К.: Освіта, 2010 р.
3. Стребна О.М. Інтерактивні методи навчання в практиці роботи початкової школи. -  Харків, 2006 р.
4.  Сухомлинський В.О. Народження громадянина / В.О.Сухомлинський // Вибрані твори. В 5-ти т. – Т.3. – К. : Рад. шк., 1976. 

8 коментарів:

  1. Цікава стаття і досить зворушливі слова вкінці. Тільки справжній патріот може виховати патріота. Знаючи вас, Валентино Іванівно, добру, чуйну, лагідну вчительку думаю, що ви ще не одне покоління навчите любити свій рідний край, шанувати мову, бути справжнім патріотом.

    ВідповістиВидалити
  2. Оксана Сирота28 січня 2016 р. о 21:26

    Погоджуюсь з Вами, що лише застосування різноманітних активних форм урочної та позаурочної діяльності зацікавить учнів. Знаю, що Вам вдається творчо працювати і мати високу результативність! Впевнена, що до цього привели наполеглива праця та покликання! Успіхів вам!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Валентина Ковальчук30 січня 2016 р. о 13:24

      Дякую, Оксано Григорівно, за добрі слова.

      Видалити
  3. Дякую цікава стаття. Знаючи яке зараз покоління, це дуже важка праця. успіхів Вам та творчого натхнення.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Валентина Ковальчук30 січня 2016 р. о 13:32

      Дякую, Дмитро Васильович.

      Видалити
  4. Питання патріотизму, любові до рідного краю наразі,як ніколи, дуже актуальне і близьке кожному з нас. Дякую Вам за змістовну статтю.

    ВідповістиВидалити