Шановні педагоги! Дякую за участь у роботі районної конференції!

ГРОМАДЯНСЬКЕ ВИХОВАННЯ – ПІДГОТОВКА УЧНІВ ДО АКТИВНОГО ДОРОСЛОГО ЖИТТЯ

Ольга Муржак, вчитель  історії навчально-виховного комплексу «загальноосвітній навчальний заклад I-II ступенів-дошкільний навчальний заклад» с. Мощене

         Побудова демократичного громадянського  суспільства  вимагає  розробки  нових виховних  систем ,метою  яких  є формування   у  молодого  покоління   комплексу  громадянських  якостей .  Саме  в школі  учень  отримує основи  систематичних  знань, тут  формуються  і розвиваються  особливості його  характеру,  волі  й моральності:  якщо  у  вихованні  учня  випущено  щось  суттєве,  то  в   майбутньому  обов’язково   виникають  проблеми. Тому  мене  найбільше  цікавить питання  виховання  громадян   нової ,  незалежної  нації,  яка , створивши  власну  державу  бачила  б у  ній  потужний  засіб  забезпечення  соціальної  свободи  миру,  злагоди  і  незалежності,  яка  б  розуміла ,  що  побудувати  задекларовану  конституцію демократичну державу   зможе   лише  активний,  небайдужий ,  переконаний  у  правильності   історичного  вибору   громадян,  саме  вихованням  такої  особистості  стало  моїм  пріоритетним  завданням.
 Громадянське виховання   є  ,,аналогом  державного”,  його  мета  - формувати  гармонійно  розвиненні  особистості ,  які  спроможні  органічно  поєднувати свої  права й  інтереси  з  правами  та  інтересами  середовища  нації,  держави ,орієнтуватися  на  найвищі  загальнонародні  права  цінності. Свою роботу по громадянському вихованню  розпочала з ознайомлення « структурно - логічної  моделі системи навчання громадського виховання » (  див. додаток1).

Я вважаю, для  того  щоб  виховати  компетентних  та  свідомих  громадян  не  достатньо  лише  говорити.  Основою  виховання  громадянськості  є  активне залучення  молоді  до  вирішення   тих  проблем,  які  стоять  перед  нашим  суспільством .   Усвідомлення  школярами  того,  що  великі  справи  починаються  із  маленьких  вчинків  призводить  не  лише  до  конкретних дій,  але  й  до  набуття  позитивного досвіду  громадянської співчасті.
    Розуміючи  зміст  принципів  психолого -  педагогічних  здобутків  сучасної  науки,  впевнююсь  у  тому,  що  виховний  вплив   має  цілеспрямовуватися,  насамперед,  на  особистість . 
Керуючись  ,,концепцію  громадянського  виховання  особистості   та  визначила  такі  завдання  свого  педагогічного  дослідження. 
-  Виховання  в  учнів  патріотичних почуттів, формування  національної  самосвідомості,  любові  до  рідної  землі  і   свого  народу;
-прищеплення шанобливого ставлення  до культури  звичаїв,  традицій  усіх  народів,  що  населять  Україну ,  виховання  потреби діяти  в  ім’я  звеличення  Батьківщини . збереження   її самобутності, традицій. 
-  виховання  почуття  відповідальності  за свої  вчинки;
-виховання почуття  відповідальності  за свої  вчинки ;
-формування  в  школярів  ,  розуміння  важливої  ролі , української  мови  у відродженні України, усвідомлення  того,  що  лише  завдяки їй  можна  глибше  пізнати  традиції,  звичаї,  психологію ,   національний  дух  українців.
          Процес громадянського виховання   в школі  будую так ,щоб  разом  з педагогами    та учнівським  колективом  використовувати  базовий  і варіативні  компоненти . Базовий  -  державно  нормативні  документи  (Конституція України .  Закони  « Про освіту», «Про мови ». Концепція  про права  дитини .  Державна  національна  програма  « Освіта». Концепція  громадянського виховання  особистості  в умовах  розвитку  української  державності) .Варіативний – цільова  творча  програма  громадянського виховання
Уроки  історії  України  озброюють  учнів  знаннями  законів  суспільного  розвитку,  допомагають  засвоїти  основні  відомості  про  війну  та  армію.  Школярі  вивчають  героїчні  бойові  та  трудові  традиції  українського народу  і  його  Збройних  Сил. Велику  увагуприділяю  вивченню  учнями  бойового  шляху,  що пройшов  український  народ  за  роки  Другої  світововійни,  з  метою  поглиблення  історичних  знань  щодо  вивчення  перемоги  у Другій світовій війні  та  усвідомлення  учнями  історичного  значення  Дня  Перемоги старшокласники  готують  реферати  і  проекти: «З тобою , роде  мій  орлиний ,  іду  дорогами  війни», «Визволення Гайворонщини», робата в МАН«Друга світова  війна в історії  с. Мощени» .Проводжую організовувати традиційні лінійки Слави з покладанням квітів до братських  могил  , відзначення  Дня  партизанської  слави  та  16 березня  - день  визволення  села Мощене  від  фашистських  загарбників.  З 2010-2013 рр. мною було очолено волонтерський загін »Вогник», який  допомагав ветеранам  в побуті.
Урочисто провела свято до Дня козацької слави, на яке були запрошені воїни АТО.
Лінійки  Пам’яті  до   дня  загибелі  українських  студентів  під  Крутами  та  дня  виведення  військ  з  Афганістану  .День  Збройних  Сил  України,  День  Захисника  України , уроки  Мужності. Систематично проводжу зустріч з воїнами АТО .Оформила куточок  «Наші Герої» в якому розмішені фотографії односельців які приймали та приймають участь в АТО. Збирала відгуки  односельців, батьків, друзів  вчителів  про них  .
Беру участь разом з учнівським колективом у волонтерській роботі; долучилася до збору продуктів, теплих речей ,засобів гігієни та виготовлення вітальних листівок та малюнків.
У листопаді було проведено лінійку - реквієм на тему «Ти кажеш – не було Голодомору». До Міжнародного дня миру учнівське врядування організувало відкритий урок«За мир між народами», інформаційну лінійку проведено до річниці революції гідності, вшановано подвиг Небесної сотні.
Саморозвиток і самовдосконалення  особистості до  самореалізації відбувається в школі  через  органи учнівського самоврядування.Самоврядування – громадська  цінність, головною  метою якого є  виховання соціальноактивної, гуманістично-спрямованої  особистості  з глибоко  усвідомленою активно  позицією.  Це форма  демократичної  побудови  життя  учнівського колективу.   В школі  діє парламент , який проводить сесії .Сесії складаються  3  рази на навчальний рік,  рада парламенту  керує роботою комісій :дисципліни і порядку, навчальної, з питань культури  і відпочинку , свою діяльність  вони  будують  на  принципах  демократії , гласності , співтворчості ,співробітництва   з учителями .

Досвід приходить не одразу, його набувають роками.  Особливо вагоме значення він  має  у діяльності вчителя історії, який закладає підвалини  української державності, отже який має  бути громадянин України !?
(див. додаток 2)

Додаток 1
«Структурно- логічна модель системи навчання громадянського      виховання»


12 коментарів:

  1. Шановна Ольго Павлівно, знаю Вас як наполегливого, небайдужого вчителя, що перебуває постійно у творчому пошуку. Цікаві вправи, тренінги, лінійки, заходи, краєзнавчі походи - усе задля розвитку учнів, зацікавлення їх історією, з метою виховання справжніх громадян.
    Зацікавилася Вашою статтею. Багато хто з учнів, та й з дорослих часто боїться сказати: "Я" через невпевненість, нерішучість. Але саме це найважливіше сьогодні - уміти сказати: "Я-вмію, знаю, маю свою точку зору". Сучасний громадянин України повинен чітко усвідомлювати себе, не боятися заявити про себе, бути впевненим у своїх знаннях, діях, вчинках.
    Як цього досягти Ви розповідаєте у своїй статті. Щиро Вам вдячна! Стаття потрібна, цікава. Творчої наснаги, успіхів!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дяку Вам , за схвальнийй відгук щодо статті та теплі слова побажань, миру злагоди та процвітання всім нам .

      Видалити
  2. Гарна стаття,ґрунтовно розкрита тема, уроки історії є фундаментальними у громадянському вихованні.
    Дякую!

    ВідповістиВидалити
  3. Цікава і інформативна стаття.
    Дійсно, виховання в дітей патріотичних почуттів, формування національної самосвідомості, людяності, милосердя, толерантності, чесності та доброти є актуальними в наш нелегкий час.
    Дякую Вам! :)

    ВідповістиВидалити
  4. Дякую за підтримку ,увагу .Побажання миру ,злагоди та процвітання всім нам та Україні.

    ВідповістиВидалити