Шановні педагоги! Дякую за участь у роботі районної конференції!

ФОРМУВАННЯ ГРОМАДЯНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ

Ольга Сухина, вчитель початкових класів загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с.Хащувате

      В національній доктрині розвитку освіти в Україні найперші позиції які має забезпечувати сучасна система освіти, це – громадянське виховання особистості. Основа  громадянськості закладається в дитячі роки.

       У «Розмові з молодим директором школи» В. Сухомлинський дає таку пораду: «…займіться перспективою становлення людини – громадянина,» адже «дитина, якій сьогодні сім років, яка несміливо переступає поріг школи і виводить в зошиті кружечки і палички, через 10 років на ваших очах стане громадянином».
        На запитання, від чого залежить громадянське осереддя людини, В.О.Сухомлинський відповів «Від того, що увійшло в її серце в роки дитинства і отроцтва, що схвилювало, стривожило їй думку, що наболіло на душі, як каже народ».
         Перші мамині казки, Буквар, Літературне читання не тільки навчають рідної мови, сприяють загальному розвитку дитини, а й формують особистість, виховують.
         Загальновідомо, що любов до рідного краю, рідної культури, рідної мови починається з малого – з любові до своєї сім’ї, до своєї домівки, до своєї школи. Поступово, зі зростанням особистості, ця любов переходить у любов до рідної країни, до її історії, минулого й сучасного, до всього людства.
          На основі змісту та ілюстрацій книжок розширюю і поглиблюю в учнів уявлення про Батьківщину, розвиваю й зміцнюю оте сильне й природне почуття «малої Батьківщини».

       На    уроках  читання приділяю велику увагу вихованню у дітей любові до найрідніших людей, домашнього вогнища. Легенда про матерів, її ніжне, рідне слово, приклад і порада; батьків приклад, його наука, бабусині й дідусеві настанови їхні знання й досвід, життєва мудрість – усе це знаходить відображення на родинному святі «Тільки родина, як зірка єдина, твій порятунок, надійний причал».
            Отчий край, рідна місцевість(де кожен народився, робив перші кроки, пізнавав навколишній світ, природу) глибоко западають у душу і постійно закликають повернутися з далеких та близьких життєвих доріг до рідного порогу.
             Пошана до батьків, свого родоводу, традицій, любов до рідного краю завжди переростає в любов до «великої Батьківщини – України». Як Матір,її не вибирають, не зраджують. Вона в людини одна.
        «Можна все на світі вибирати, сину,
          Вибрати не можна тільки Батьківщину», рядки з вірша Василя Симоненка якнайкраще підтверджують цю думку.
          Щоб закласти в дитини основи громадянськості, необхідно дати їй правильне розуміння добра і зла.  « Усі, хто готується стати корисним громадянином, - зазначав М.Пирогов, повинні спочатку навчитися бути людьми», тобто бути добрим, совісним, чесним, працьовитим, скромним та ін. Ці загальнолюдські якості й чесноти зосереджені у мудрій народній філософії.
         Сучасні діти мають знати нашу хліборобську історію. Тексти усної народної творчості на тему жнив, скоромовки на хліборобську тему, сприяють формуванню в учнів гордості за свій працьовитий народ, пошану до людей праці, повагу до хліба. Створили з учнями папки «Професії моїх батьків», провели урок-свято «У світі професій», відвідали місця роботи батьків, взяли участь у святі Хліба.
           Про видатних, славних українців, гідних представників нашого народу учні дізнаються на уроках та виховних заходах: «Герої не вмирають!»(зустріч з бійцями, які прибули у відпустку із зони АТО, з батьками Дрьоміна Ярослава, який загинув у зоні АТО), «Будь сином не тільки батька твого- будь сином народу свого», «Славетні гетьмани України», «Видатні вчені, митці», «Наші сучасники», «Згадка про Шевченка».
           Доленосне значення як для нації, так і для кожного українця має збереження, збагачення і дотримання українських звичаїв. Уявити  обряд святкуванні Нового року допомагають колядки, щедрівки, засів альні пісні. Весну зустрічати, приміром, діти вчать заклички, весняночки, гаївки.
           Засвоєння учнями державних символів – Державний Гімн України, Прапор, Герб – сприяє формуванню в них громадянської самосвідомості, патріотичних і моральних почуттів. Пропоную дітям  творчі завдання: створити груповий патріотичний плакат, написати твір «Я гордий, що народився в Україні», творчі роботи учнів у різних тематиках.
          Важливу роль у розвитку громадянської компетентності учнів відіграє відвідування музею. У нашій школі існує Народний музей 5 Танкової Бригади, що є центром громадянського виховання учнів. В музеї зібрано багато матеріалів щодо учасників ВВв, визволителів нашого села та видатних людей села, району, області. Матеріали музею використовую під час проведення виховних заходів, які мають міжпредметний характер  (провидимо з використанням ІКТ).
       Значну роль у громадянському вихованні учнів відіграє позакласна виховна робота. Громадянські якості формуються в процесі безпосередньої участі дітей у виховних заходах, які відбуваються у різних формах.
 Серед ефективних педагогічних форм громадянського виховання є:
·        Зустрічі з відомими, видатними людьми села;
·        Конкурс родинних плакатів «Я проти насильства!»
·        Екскурсії «Пам’ятні місця села, району, області»
·        Конкурси «Вірші поетів в малюнках дітей»
·        Урок-зустріч з волонтерами, бійцями АТО
·        Вітання людей похилого віку
·        Урок – подорож «Країною правових знань»
·        Участь у пошуково-дослідницькій роботі  та ін..

Любов до рідної землі, до Батьківщини – одне з найсвятіших почуттів, які кожна людина проносить крізь усе своє життя, але мало говорить про любов до рідного краю, треба знати його минуле та теперішнє, багату культуру, народні традиції, природні умови. Роботу в цьому напрямку буду вивчати і поширювати  та удосконалювати.
 «Той, хто не любить своєї країни, нічого любити не може»
                                                                           Д. Байрон.

Література
1.     Пометун О. Формування громадянської компетентності засобами різних предметів. Методичка - 2012-с.49-56.
2.     Виховуємо людину і громадянина . навч. – метод. Посібник -  Дрогобич. «Відродження», 2006- с.127


18 коментарів:

  1. Дякую за таку актуальну в наш час статтю!
    Дійсно, вагоме місце у вихованні патріота належить початковій школі. Особливо сподобалось, що в статті наведені практичні приклади особистого ставлення до даної проблеми.
    Вчитель початкових класів ЗОШ І -ІІІ ст. с. Хащувате Марчук Л. О.

    ВідповістиВидалити
  2. Щиро вдячна за цікаву, актуальну статтю; за те, що поділилися досвідом!
    Ефективнiсть формування громадянської компетентностi залежить від вибраних педагогом технологiй, форм i методiв.
    Як бачимо, у своїй педагогiчнiй дiяльностi Ви відводите пріоритетну роль активним методам i формам, що ґрунтуються на демократичному стилi, сприяють формуванню критичного мислення, iнiцiативи, творчостi, розвивають умiння мiркувати, аналiзувати, ставити запитання, шукати власнi вiдповiдi, робити висновки, брати участь у громадському життi.
    Наснаги,творчості,успіхів!
    Учитель початкових класів ЗОШ І-ІІІ ст. села Хащувате Іванова О.М.

    ВідповістиВидалити
  3. Щиро вдячна за цікаву, актуальну статтю; за те, що поділилися досвідом!
    Ефективнiсть формування громадянської компетентностi залежить від вибраних педагогом технологiй, форм i методiв.
    Як бачимо, у своїй педагогiчнiй дiяльностi Ви відводите пріоритетну роль активним методам i формам, що ґрунтуються на демократичному стилi, сприяють формуванню критичного мислення, iнiцiативи, творчостi, розвивають умiння мiркувати, аналiзувати, ставити запитання, шукати власнi вiдповiдi, робити висновки, брати участь у громадському життi.
    Наснаги,творчості,успіхів!
    Учитель початкових класів ЗОШ І-ІІІ ст. села Хащувате Іванова О.М.

    ВідповістиВидалити
  4. Дякую Ольго Михайлівно, за гарну статтю! Дійсно, в початкових класах закладається фундамент всього подальшого навчання та виховання. Описані в публікації елементи системи Вашої роботи, звичайно ж, стануть комусь у пригоді. Дякую! Наснаги і терпіння!

    ВідповістиВидалити
  5. Дякую за цікаву і змістовну статтю. В наш час є дуже важливим аспектом виховання у дітей патріотизму, любові до Батьківщини. Громадянське виховання школярів здійснюється через різноманітність методів виховання і навчання. Творчих успіхів Вам, Ольго Михайлівно, у подальшій роботі з підростаючим поколінням. З повагою вчитель біології ЗШ І-ІІІ ступенів с.Хащувате Ткач І.В.

    ВідповістиВидалити
  6. Дуже змістовна стаття. Адже велике значення у формуванні патріотизму молодших школярів є використання краєзнавчого матеріалу. Саме в Хащуватській школі для цього є всі необхідні умови. Удачі в роботі, Ольго Михайлівно!
    Коваль Оксана Миколаївна, вчитель початкових класів ЗШ І-ІІІст. С.Хащувате

    ВідповістиВидалити
  7. Різноманітні форми класної та позакласної роботи з патріотичного виховання сприяють чіткому усвідомленню учнів , що вони належать до своєї держави України, знають традиції свого народу, що вони є патріотами своєї Батьківщини, що вони національно свідомі громадяни.
    Ольго Михайлівно, задоволення від успіхів Ваших вихованців!!!

    ВідповістиВидалити
  8. Байда Наталія Григорівна27 січня 2016 р. о 02:57

    Питання патріотичного виховання є на часі. Патріотичне почуття дітей молодшого шкільного віку засновується на їх інтересі до найближчого оточення (сім’ї, батьківському домі, Батьківщині). Важливе значення для громадянина-патріота має приклад дорослих. Дякую за статтю. Бажаю успіхів.

    ВідповістиВидалити
  9. Перечитую майже всі статті, які представленні на конференцію, але найбільшу увагу звертаю на роботи учителів початкових класів. Бо саме ви закладаєте отой необхідний фундамент, який є основою подальших знань і навичок. Ви, Ольго Михайлівно, робите добру справу. Дякую за змітовну статтю. Творчих успіхів Вам і Вашим вихованцям

    ВідповістиВидалити
  10. Дякую за актуальну статтю. Мені сподобався Ваш підхід до формування громадянської компетентності учнів початкових класів.
    Наснаги Вам та вдячних учнів!

    ВідповістиВидалити
  11. Знаю Ольгу Михайлівну як творчого вчителя. А матеріал, що висвітлений в статті, є підтвердженням цьому. Творчих вам успіхів, шановна пані вчителько!

    ВідповістиВидалити

  12. Ольга Михайлівна вчитель, який ніколи не зупиняється на досягнутому,володіє педагогічним оптимізмом,її праця - це прекрасне джерело для безмежної творчості.
    Дякую Вам за змістовну статтю.Успіхів Вам!
    З повагою Бондаренко Г.А.

    ВідповістиВидалити
  13. Ваш великий педагогічний досвід, бажання йти вперед не зупинятися на досягнутому прослідковується у вашій статті. Ваша енергія передається вашим вихованцям. Успіхів Вам на учительській ниві.

    ВідповістиВидалити
  14. Для молодших школярів любов до рідної землі, до Батьківщини – одне з найсвятіших почуттів, яке починається з любові до мами і тата, дідуся та бабусі, рідної домівки, села, річки...Як вміло вплітає все це Ольга Михайлівна у навчальний матеріал ( я спостерігала на її уроках і позакласних заходах, презентаціях проектів )...Щиро дякую за поширення досвіду з цього питання у вигляді дописів, буклетів, порад! Творчих успіхів Вам, дорога колего!

    ВідповістиВидалити
  15. Для молодших школярів любов до рідної землі, до Батьківщини – одне з найсвятіших почуттів, яке починається з любові до мами і тата, дідуся та бабусі, рідної домівки, села, річки...Як вміло вплітає все це Ольга Михайлівна у навчальний матеріал ( я спостерігала на її уроках і позакласних заходах, презентаціях проектів )...Щиро дякую за поширення досвіду з цього питання у вигляді дописів, буклетів, порад! Творчих успіхів Вам, дорога колего! З повагоюДля молодших школярів любов до рідної землі, до Батьківщини – одне з найсвятіших почуттів, яке починається з любові до мами і тата, дідуся та бабусі, рідної домівки, села, річки...Як вміло вплітає все це Ольга Михайлівна у навчальний матеріал ( я спостерігала на її уроках і позакласних заходах, презентаціях проектів )...Щиро дякую за поширення досвіду з цього питання у вигляді дописів, буклетів, порад! Творчих успіхів Вам, дорога колего! З повагою Рак Н.М. ЗШ №1

    ВідповістиВидалити
  16. Для молодших школярів любов до рідної землі, до Батьківщини – одне з найсвятіших почуттів, яке починається з любові до мами і тата, дідуся та бабусі, рідної домівки, села, річки...Як вміло вплітає все це Ольга Михайлівна у навчальний матеріал ( я спостерігала на її уроках і позакласних заходах, презентаціях проектів )...Щиро дякую за поширення досвіду з цього питання у вигляді дописів, буклетів, порад! Творчих успіхів Вам, дорога колего! З повагоюДля молодших школярів любов до рідної землі, до Батьківщини – одне з найсвятіших почуттів, яке починається з любові до мами і тата, дідуся та бабусі, рідної домівки, села, річки...Як вміло вплітає все це Ольга Михайлівна у навчальний матеріал ( я спостерігала на її уроках і позакласних заходах, презентаціях проектів )...Щиро дякую за поширення досвіду з цього питання у вигляді дописів, буклетів, порад! Творчих успіхів Вам, дорога колего! З повагою Рак Н.М. ЗШ №1

    ВідповістиВидалити
  17. Дякую Ольго Михайлівно, за гарну статтю! Щиро дякую за поширення досвіду роботи. Наснаги та задоволення від роботи. З повагою Полонська Л. М.

    ВідповістиВидалити
  18. Питання патріотизму, любові до рідного краю наразі,як ніколи, дуже актуальне і близьке кожному з нас. Дякую Вам за змістовну статтю.

    ВідповістиВидалити