Шановні педагоги! Дякую за участь у роботі районної конференції!

ВИХОВАННЯ ГРОМАДЯНИНА-ПАТРІОТА НА УРОКАХ ХІМІЇ ТА БІОЛОГІЇ


Тетяна Стародуб, учитель хімії та біології загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с. Могильне Гайворонського району Кіровоградської області

Анотація.  У даній статті йде мова про приділення  особливої  уваги вихованню громадянина-патріота, громадянина , здатного творити на благо Вітчизни. Особливо це відчувається саме сьогодні, у наш надзвичайно складний і непростий час, коли наша країна у небезпеці. Розглянуто любов до Батьківщини що є  визначальною рисою  кожного справжнього громадянина. «Батьківщина – що ліпше, як ота земля святая» , - писав Павло Тичина. Розроблено методи та прийоми впровадження у виховний процес патріотичного виховання на уроках біології та хімії, шляхи реалізації.
    
Поняття «компетентність» у наш час органічно увійшло в педагогічний обіг, і науковці  намагаються дати визначення освітніх та життєвих компетентностей.

Громадянську компетентність дослідники відносять до ключових. Ключова компетентність є об’єктивною категорією, що фіксує певний рівень розвитку в особистості суспільно визнаного комплексу знань, умінь, навичок, ставлень, орієнтацій. Відтак і громадянську компетентність учня ми будемо розуміти як сукупність освітніх елементів, що складається із сукупності знань, умінь, навичок, переживань, емоційно-ціннісних орієнтацій, переконань особистості, які допомагають людині усвідомити своє місце в суспільстві, обов’язок і відповідальність перед співвітчизниками, Батьківщиною і державою. Громадянська компетентність є інтегрованою характеристикою особистості, яка включає й певний рівень психологічної готовності до активного суспільного життя – громадянськість.
   Громадянська компетентність в усіх своїх компонентах (ціннісному, діяльнісному та процесуальному) може формуватися на уроках природничо-математичного циклу.[2]
Можливості предметів природничо-математичного циклу у формуванні громадянської компетентності учнів
Проблеми громадянської освіти
Предмет, курс, тема, питання програма, де може бути розкрита дана проблема
Шляхи розкриття проблем громадянської освіти
Сутність демократії, демократичні цінності. Права і свободи людини і громадянина і механізми їх захисту.
Хімія. 11 клас. Тема. Органічні сполуки. Шкідливий вплив вживання алкоголю, наркотичних речовин та тютюнопаління на організм людини.
Чи є вікові обмеження на продаж алкогольних і тютюнових виробів неповнолітнім порушенням прав людини? Чи не суперечать праву людини на життя продаж алкоголю та тютюну?
Сутність демократії, демократичні цінності. Права і свободи людини і громадянина і механізми їх захисту.
Біологія 10 клас. Тема. Клітина як цілісна система. Цитотехнології.
Вакцинація – це громадське благо, особисте право конкретної людини чи комерційний інтерес окремих фармацевтичних компаній?

Цей приклад, на мій погляд, гарно ілюструє як можливості різних предметів у реалізації громадянознавчого змісту, так і взаємозбагачення громадянської освіти і окремих предметів загальноосвітньої школи. Крім того, тут можна побачити, яким чином забезпечується загальна системність у формуванні громадянської компетентності учнів.[2]
         Зрозуміло, що у таблиці представлені лише елементи змісту у вигляді проблемних питань, які на уроці треба підкріпити відповідними  засобами та методами навчання в залежності від складу учнів, віку, стилю викладання вчителя, умов навчання тощо.[2]
         Громадянознавчі питання, які розглядаються на уроках хімії, дають змогу учням: дізнатися, реалізувати та відстоювати власні права, зокрема, як виробника та споживача продукції хімічної промисловості; використовувати інформацію з різних джерел, залучати ЗМІ та співпрацювати з органами влади для компетентного розв’язання проблем довкілля; орієнтуватися в умовах вільного ринку щодо перспективних джерел енергії в Україні; використовувати набуті знання для забезпечення права на безпечні для здоров’я продукти харчування.[3]
          В процесі вивчення біології: формуються цінності громадського суспільства та позитивного ставлення до них (екологічне виховання на уроках біології, а особливо – екологія рідного краю). [3]
          Розкрити ці питання можна на уроках милування природою. Серед об’єктів милування чільне місце можуть посідати так звані «символи» рідної природи, наприклад: рослини і тварини, що набули символічного значення у світовідчутті українців і оспівані в народній художній творчості (калина, верба, соловейко та інші). Це значно наближує дітей до розуміння естетичної своєрідності українського краєвиду, поглибить і зміцнить емоційний зв'язок із рідним краєм.

          Упровадження проектної діяльності на уроках біології та хімії сприяє розвитку й саморозвитку учнів як суб’єктів культури, творців і проектувальників свого життя. Вона створює розвивальний життєвий простір для реалізації духовних потреб та інтересів дитини. Метод проекту спрямований на оволодіння учнями вміннями самостійно конструювати свої знання, орієнтуватися в інформаційному просторі, розв’язувати життєві проблеми.[1]

Бібліографія

1.Бондар С. Компетентність особистості – інтегрований компонент навчальних досягнень учнів // Біологія і хімія в школі. – 2003.- № 2.- С. 8-9;
2.Борисенко Н. В. Формування ключових компетентностей учнів на уроках хімії//Хімія.- 2006.-№13-14.-С.15-28.
3.«Виховання громадянина-патріота на уроках природничо-математичного циклу циклу»http://svitppt.com.ua/pedagogika/vihovannya-gromadyanina-na-urokah-prirodnichomatematichnogo-profilyu.html
4. «Поняття громадянської компетентності  в загальноосвітньому навчальному закладі»https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=23&cad=rja&uact=8&ved=0ahUKEwjsu9yMw6TKAhWFWCwKHT6bBwU4FBAWCCkwAg&url=http%3A%2F%2F

20 коментарів:

  1. Дякую за статтю. Тут цікаво показано, як можна реалізувати громадянознавчий аспект
    на уроках хімії і біології.

    ВідповістиВидалити
  2. В процесі вивчення біології формуються цінності громадянського суспільства та позитивного ставлення до них. Цікава стаття! Бажаю Вам успіхів та натхнення !

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Дякую за коментар.Мені дуже приємно.Вам також успіхів у роботі і всього найкращого.

      Видалити
  3. Проектна діяльність, яку Ви використовуєте в навчально-виховній роботі дає можливість формувати ціннісні ставлення не лише до природи (оберігати , примножувати неповторну її красу та використовувати енергозберігаючі технології) але й формує громадянську позицію. Проекти створені учнями під вашим керівництвом заслуговують на визнання вашої плідної праці: екологічна стежка «Світ навколо нас», «Парад квітів біля школи», «Червонокнижні рослини Вільховатського лісництва ГДЛМГ», «Птахи весну принесли на крилах», «Альтернативні види палива», «Запобігання змін клімату за допомогою енергетичних технологій». Бажаю Вам творчого натхнення та гарних учнів!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Раїса Вікторівна,дякую за коментар. Ви дуже чітко розкрили і підкреслили мою проектну діяльність.

      Видалити
  4. Гарна стаття. Ви добре на уроках милування природою показуєте зв'язок з рідним краєм,розкриваєте любов до Батьківщини.Успіхів та злетів у роботі. Бойко С.П.

    ВідповістиВидалити
  5. Гарна стаття. Цілком з Вами згодна, що уроки милування природою розгляаються не лише в емоційно-естетичному аспекті, що розвивають почуття прекрасного. Вони формують громадянсько-патріотичний погляд, оскільки пізнання і любов до природи є водночас і пізнанням та вихованням любові до рідного краю. Бажаю Вам творчих та здібних учнів!Бурдейна Д.М

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Тетяна Стародуб28 січня 2016 р. о 06:43

      Дякую, Діано Миколаївно, за коментар. Я часто використовую краєзнавчий матеріал на уроках, так як це сприяє громадянському вихованню учнів

      Видалити
  6. Спостерігаю за вашою педагогічною діяльністю з перших ваших днів роботи у школі. Приємно відзначити ваш професійний ріст. Ви є яскравим прикладом самовідданості в роботі і для учнів, і для колег. Успіхів і творчої наснаги!

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Тетяна Стародуб28 січня 2016 р. о 06:45

      Дякую за коментар і високу оцінку моєї діяльності, для мене є дуже важливою Ваша думка, Олено Федорівно.

      Видалити
  7. Дякую за статтю. На своїх уроках ви прищеплюєте учням любов до природи, до рідного краю. Нехай вам щастить! Галина Браславська

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Тетяна Стародуб28 січня 2016 р. о 06:51

      Дякую за коментар. Мені приємно, що Вас зацікавив матерал моєї статті. нехай Вам щастить!

      Видалити
  8. Дякую за корисну статтю! Ваш цінний педагогічний погляд на патріотичне виховання на уроках біології та хімії дійсно можна перейняти. Ваші уроки милування природою та метод проектів сприяють формуванню природничо-наукової картини світу в цілому. Успіхів у роботі та творчого натхнення! Харченко О.Г.

    ВідповістиВидалити
    Відповіді
    1. Тетяна Стародуб28 січня 2016 р. о 20:54

      Дуже дякую! Завжди рада поділитися досвідом.

      Видалити
  9. Ваша енергія та молодий потенціал свідчить про бажання йти вперед, набувати досвіду та реалізовувати його. Бажаю Вам не зупинятися на досягнутому, рухатися вперед з таким же бажанням.

    ВідповістиВидалити
  10. Тетяна Стародуб31 січня 2016 р. о 02:35

    Дякую за коментар. Ваша віра в мене спонукає до роботи. З великим задоволенням буду переймати досвід колег.

    ВідповістиВидалити
  11. Питання патріотизму, любові до рідного краю наразі,як ніколи, дуже актуальне і близьке кожному з нас. Дякую Вам за змістовну статтю.

    ВідповістиВидалити