Шановні педагоги! Дякую за участь у роботі районної конференції!

ФОРМУВАННЯ ГРОМАДЯНСЬКОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ УЧНІВ НА УРОКАХ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ ТА ЛІТЕРАТУРИ

Наталія Волуйко, вчитель української мови та літератури загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с.Солгутове Гайворонського району Кіровоградської області
Анотація. В даній статті йдеться про формування громадянської компетентності учнів на уроках української мови та літератури. Розглядаються підходи до формування громадянської компетентності учнів . Описано  досвід вчителя   щодо  формування і розвитку громадянської компетентності учнів.

Ми виховуємо учня не як носія знань, а як людину, яка має жити в суспільстві і приносити йому користь.
В. Сухомлинський

Одним  із головних завдань сучасної  школи  є формування людини , здатної приймати відповідальні рішення , критично мислити , творчо вирішувати проблеми , самореалізуватися ,  виховати   людину-громадянина, для якої демократичне громадянське суспільство є осередком для розкриття її творчих можливостей, задоволення особистих та суспільних інтересів.
Під час навчання у загальноосвітній школі в учня має бути сформований певний рівень готовності до дорослого життя, певна сукупність характеристик, так би мовити, громадянська  компетентність, що має забезпечити молодій людині здатність орієнтуватись у сучасному суспільстві, швидко реагувати на запити часу, ефективно та успішно самореалізуватись за шкільними дверима.
Традиційно, громадянська компетентність розвивається на уроках історії, правознавства, української мови та літератури.

Дуже важливо, на уроках української мови та літератури , давати дітям не лише знання ,а й навчати  бачити головне , робити висновки , самостійно здобувати знання, відкривати для себе щось нове, щоб потім адаптуватися в суспільстві та творчо працювати.
Для  формування громадянської компетентності  на уроках  літератури  навчаю учнів  визначити проблеми , які порушуються  у творі, самостійно та критично  аналізувати їх ; розвиваю уміння  працювати з текстом твору, добирати факти, художні деталі , аналізувати їх , робити висновки й узагальнення, користуватись знаннями , одержаними поза школою (радіо, телебачення, Інтернет). Уроки літератури є плодотворним ґрунтом для формування умінь вести бесіду, вирішувати проблемні завдання. У кожному творі є художня деталь , яка збудить уяву читачів , змусить задуматись , провести аналогії з сучасним життям.
На уроках української мови  розвиваю вміння коректно вести навчальний діалог. Практикую різні за характером діалогічні висловлювання: діалог-обмін думками , діалог – розпитування , діалог –спонукання , діалог етикетного характеру.
У своїй роботі практикую  нестандартні уроки ,що розвивають комунікативні вміння: урок-подорож, урок-суд, урок-творчий звіт, прес-конференція тощо.
Все це забезпечує уміння усної мовленнєвої діяльності, спрямовує на розвиток умінь слухати й розуміти сприйняте на слух, уміння говорити, спілкуватися, а також уміння читати й писати, уміння презентувати свою роботу.
Пропоную учням на уроках української мови вправи, які, окрім творчих здібностей, розвивають образне мислення, художнє бачення світу, розширюють словниковий запас.
Практикую на уроках групову форму роботи,  для формування навичок бути організованим. Діти, працюючи в групах, вчаться приймати рішення, давати самооцінку своєї діяльності. Таким чином навчаю учнів відповідально ставитися до своєї участі у спільній  роботі, поважати думку інших. Домашні завдання поділяю на «обов`язкове» і «за бажанням». Виконуючи завдання «за бажанням», учні проявляють свої індивідуальні здібності, висловлюють своє ставлення до проблем, порушених у творі. Так, наприклад, пропоную учням написати лист письменнику, описати дощ прозовою чи віршовою мовою;  скласти свою квітку цінностей.
Дбаючи про розвиток критичного мислення дітей, пропоную завдання проблемно–пошукового характеру, ставлю запитання, які спонукають до роздумів про філософію життя, до активного співробітництва учителя з учнем, формують уміння вирішувати проблеми, виховують особистісні якості.
На уроках використовую різноманітний матеріал краєзнавчого та літературознавчого характеру. Добираю тексти про видатних людей України, про досягнення культури, про соборність України, її історичне минуле.Саме завдяки різноманітним формам роботи на уроках української мови та літератури, в учнів формується громадянська компетентність, яка розвиває   почуття гордості за свою державу, співпереживання за минуле, співпричетність до творення її сьогодення та майбутнього.
Отже, основна мета уроків української мови та літератури - виховання в учнів  почуття патріотизму, формування особистості на засадах духовності, моральності, толерантності,  розвиток інтелектуального, культурного  та творчого  потенціалу молодих громадян.

Бібліографія
1.Життєва компетентність особистості // Науково-методичний посібник / За ред. Л.В.Сохань, І.Г.Єрмакова та ін. – К.: Богдана, 2003. – 520 с.
2.Корінько Л.М .Роль критичного мислення у формуванні учнівських компетенцій.-Х.:Вид.група «Основа»,2010.-95 [1]ст..78
3.Корнієнко І.О. Професійні орієнтації в системі життєвих стратегій старшокласника // Практична психологія і соціальна робота. - 2000. - №5. - С. 35-38
4. Радецька Т.Д. Національне виховання на уроках української мови та літератури // Вивчаємо українську мову та літературу в школі. - 2014. - №13-14. - С. 10-12

13 коментарів:

  1. Дякую за цікаву статтю. Ви на правельному шляху адже головне завдання школи підготовити компетентного та конкурентноздатного випускника.Компетентний учень це учень який має особисту соціальну та здоровязберігаючу компетентність.

    ВідповістиВидалити
  2. Цікава стаття. Сподобалось, що описано елементи власного досвіду з даного питання. Завдяки різноманітним формам роботи на уроках української мови та літератури, в учнів формується громадянська компетентність.Саме школа і вчитель покликані виховати з неумійка справжнього патріота України, що Ви і робите. Так тримати надалі, творчих Вам злетів і нових досягнень.

    ВідповістиВидалити
  3. Цікава стаття. Сподобалось, що описано елементи власного досвіду з даного питання. Завдяки різноманітним формам роботи на уроках української мови та літератури, в учнів формується громадянська компетентність.Саме школа і вчитель покликані виховати з неумійка справжнього патріота України, що Ви і робите. Так тримати надалі, творчих Вам злетів і нових досягнень.

    ВідповістиВидалити
  4. Так. покликанням вчителя мови та літератури є виховання культурної, інтелектуальної, творчої людини, яка знає славетних громадян своєї держави, має гордість за свою рідну мову, свою державу.Нехай Ваш труд дає гарні плоди. Здібних, творчих, вдячних Вам учнів, наснаги, оптимізму. Наталія Ніколюк

    ВідповістиВидалити
  5. На мою думку, рідна мова – найважливіший засіб патріотичного виховання. Вона була і є важливою сферою впливу на національну свідомість молоді, ідентифікаційним кодом нації. Розуміння учнями процесу повернення до рідних коренів, витоків українства, національного самоствердження і саморозвитку вже є проявом патріотизму. Дякую за змістовну статтю. Успіхів Вам та натхнення!

    ВідповістиВидалити
  6. На мою думку, рідна мова – найважливіший засіб патріотичного виховання. Вона була і є важливою сферою впливу на національну свідомість молоді, ідентифікаційним кодом нації. Розуміння учнями процесу повернення до рідних коренів, витоків українства, національного самоствердження і саморозвитку вже є проявом патріотизму. Дякую за змістовну статтю. Успіхів Вам та натхнення!

    ВідповістиВидалити
  7. Шановна Наталочко, дякую за цікаву, змістовну , актуальну статтю! Бажаю успіхів на педагогічній ниві, творчих злетів.З повагою Н.В.

    ВідповістиВидалити
  8. Молоді люди, які досконало знають рідну мову, віртуозно нею користуються, критично та адекватно мислять-дійсно стануть компетентними і відповідальними громадянами своєї країни. І я впевнений ,що Ви їм у цьому допоможете. Дякую за статтю.Олександ Чернієнко

    ВідповістиВидалити
  9. Стаття дуже актуальна та змістовна. Дякую! Бажаю Вам успіхів у такій важливій та відповідальній роботі! Вірю, що Ваші вихованці виростуть справжніми патріотами своєї країни.

    ВідповістиВидалити

  10. Досить цікава стаття. Спасибі, що поділилися власним досвідом.
    Бажаю упіхів Вам у нашій не легкій, але потрібній і улюбленій роботі:)

    ВідповістиВидалити
  11. Оксана Сирота28 січня 2016 р. о 20:34

    Погоджуюсь з Вами, що діти зроблять висновок саме у процесі самостійної пошукової роботи. Завдання вчителя - направити їх у правильне русло. Дякую за цікаву статтю.

    ВідповістиВидалити
  12. Яблонська Юлія29 січня 2016 р. о 05:39

    Вдячна Вам за статтю! Згодна з Вашим твердженням,що уроки літератури є підґрунтям для формування умінь вести бесіду, висловлювати свою думку, спілкуватися! Особливо актуальною є дана тема в наш час, час - нестримного технологічного прогресу, коли соціальні мережі замінили живе спілкування, а так звані "смайли", дужечки і крапочки витіснили словниковий, милозвучний, різнобарвний запас із спілкування! Лише такі віддані, патріотично налаштовані та здібні вчителі, як Ви, донесуть до сучасних учнів слово Кобзаря та Лесі Українки! Тож будьте завжди щасливі і нехай творчі злети окриляють Вас!

    ВідповістиВидалити
  13. Питання патріотизму, любові до рідного краю наразі,як ніколи, дуже актуальне і близьке кожному з нас. Дякую Вам за змістовну статтю.

    ВідповістиВидалити