Шановні педагоги! Дякую за участь у роботі районної конференції!

ФОРМУВАННЯ ГРОМАДЯНИНА, ПАТРІОТА УКРАЇНИ


Олег Марчук, заступник директора з навчально-виховної роботи загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с. Долинівка Гайворонського району Кіровоградської області

Анотація. В даній статті йдеться про актуальність громадянського, патріотичного виховання. Розкрито основні виховні напрямки патріотичного виховання. Визначено шляхи їх реалізації  в навчально-виховному процесі загальноосвітньої школи.

Національно-патріотичне виховання дітей та молоді визнано в Україні пріоритетним напрямом державної політики.
Основною метою національно – патріотичного виховання є формування національно - свідомого громадянина на шляху демократичного розвитку нашої держави.
Національно-патріотичне виховання учнів у загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів с. Долинівка здійснюється комплексно – через навчальний процес, позакласну роботу, функціонування органів учнівського самоврядування – і носить послідовний характер.

В навчальному закладі традиційними є відзначення Дня визволення  села, району, України від фашистських загарбників, Дня Збройних сил України, українського козацтва, Соборності, вшанування учасників АТО, Дня Конституції України,  Дня незалежності. До цих дат заплановані і проводяться різноманітні заходи: класні години, уроки мужності, бесіди, зустрічі, літературно-музичні композиції.
Виховання в сучасній системі освіти займає особливе місце, адже сьогодні Українська держава та її громадяни стають безпосередніми учасниками процесів, які мають надзвичайно велике значення для подальшого визначення. В сучасних важких і болісних ситуаціях викликів та загроз і водночас великих перспектив розвитку, кардинальних змін у політиці, економіці, соціальній сфері пріоритетним завданням суспільного поступу, поряд з убезпеченням своєї суверенності й територіальної цілісності, пошуками шляхів для інтегрування в європейське співтовариство, є визначення нової стратегії виховання як багатокомпонентної та багатовекторної системи, яка великою мірою  формує майбутній розвиток Української держави.
Серед виховних напрямів патріотичного виховання сьогодні найбільш актуальними виступають: громадянське виховання, розумове виховання, правове виховання,військово-патріотичне, екологічне виховання, естетичне виховання та трудове виховання  як стрижневі, основоположні, що відповідають як нагальним вимогам і викликам сучасності, так і закладають підвалини для формування свідомості нинішніх і прийдешніх поколінь, які розглядатимуть державу як запоруку власного особистісного розвитку, що спирається на ідеї гуманізму, соціального добробуту, демократії, свободи, толерантності, виваженості, відповідальності, здорового способу життя, готовності до змін.
«Щоб навчити підлітка утверджувати себе, треба відмовитися від наміру знайти якийсь універсальний засіб», - зазначав Василь Сухомлинський [1, с. 329].
Громадське начало - основна ланка морального виховання говорив В. О. Сухомлинський. У практичній роботі з морального виховання вбачається насамперед формування ідейної серцевини особистості – громадянських поглядів, переконань, почуттів, поведінки, вчинків, єдності слова і діла.      Засвоєння молодою людиною загальнолюдських норм моралі ми вважаємо дуже важливим етапом формування моральної культури  особистості. Привчаючи дітей додержувати азбучних істин моралі, ми добиваємось того, щоб кожна дитина могла щасливо жити і працювати, виховуємо в ній перші громадянські спонукання, першу турботу про інтереси колективу, суспільства.
Громадянська особистість є одним із критеріїв і результатів патріотичного виховання. Виховання особистості, у якій органічно поєднуються високі моральні чесноти, громадянська зрілість, патріотизм, самоактивність, творчі начала, почуття обов`язку й відповідальності перед суспільством та Батьківщиною.
Школа є центром  формування духовності, національної самосвідомості, розвитку творчої активності, особистості, громадянської і соціальної зрілості .
В школі проведено акції єднання “Наша Україна – єдина країна”, флеш-моб “З Україною в серці”, відкриті години спілкування “Моя Україно, я тобою на світі живу”, дні української вишиванки та рідної мови, святкові програми “Дихай вільно, моя Україно!”,також було проведено круглі столи, уроки пам’яті, тематичні години, конференція “Трагедія Голодомору 1932-1933 років в Україні”, “Німа правда історії” до роковин Голодомору 1932-1933 років в Україні.
В школі  створено куточок присвячений учасникам АТО, підготовлено презентацію «Наші випускники, які захищають державний суверенітет та незалежність нашої Батьківщини», до Дня захисника України проведено святковий концерт учасникам АТО,  постійно ведеться збір спогадів про учасників АТО, волонтерські загони учнів надають посильну допомогу сім'ям учасників АТО. Учні школи беруть активну участь в акціях “Діти - воїнам АТО”, «Лист захиснику України». Традиційними є акція «Зірка пам’яті», лінійки, вахти пам’яті, флеш-моби патріотичного змісту [додаток1].
Нині, як ніколи, потрібні нові підходи і нові шляхи до виховання патріотизму як почуття і як базової якості особистості. Розв’язання проблеми зобов’язує нас по-новому подивитись на процес навчання та виховання підростаючого покоління . Патріотами не народжуються, їх виховують, ними стають.
Як ніколи актуальним постало питання формування свідомого захисника незалежності держави. Неоголошена війна забирає життя дітей. У зону бойових дій вони потрапляють, маючи за плечима досвід служби в Збройних силах, курс молодого бійця. Але фундамент  знань діти отримують саме у школі.
В сьогоднішніх умовах розбудови громадянського суспільства становлення патріотизму, національної самосвідомості юних громадян має стати центральним нервом усієї діяльності навчального закладу, а недостатня увага до цього  надзвичайно важливого аспекту сприяє поглибленню духовної кризи молодих поколінь.
Ми, педагоги, маємо знати, якими інструментами скористатись, щоб розвинути в людині високі почуття, які змушують сльозу непрохану скотитись, а серце гучно битись від звуків національного гімну, радості чи болю за свою державу.
Дякуємо за мужність та патріотизм випускникам школи, які перебувають в зоні АТО.
Події в Україні 2014 року показали нам і обличчя героїв Небесної сотні, і сльози матерів, і небайдужих до єдності нації. Тому віримо, що настане час, коли один скаже: «Слава Україні!», і мільйони відповідатимуть «Героям слава!».
Бібліографія
1.       Сухомлинський В.О. Народження громадянина / В.О. Сухомлинський // Т. 3. – К. : Радянська школа, 1977. – 433 с.
2.       Сухомлинський В.О. Павлиська середня школа / В.О. Сухомлинський // Т. 4. – К. : Радянська школа, 1977. – С. 145 – 154.
3.       Гарнійчук, В. Патріотичневиховання в сучасній загальноосвітній школі України. : дидакт. матеріали / Валентина Гарнійчук // Історія в шк. – 2014. – № 8/9. – С. 33–42.
4.       Канашко, О. Громадянсько-патріотичне виховання та соціалізація особистості / О. Канашко // Рідна шк. – 2014. – № 6. – С. 34–37.
Кіндрат В. К.Проблема патріотичного виховання підлітків у педагогічній спадщині В. О. Сухомлинського : дис. … канд. пед. наук : 13.00.01 / Вадим Кирилович Кіндрат ; Ін-т педагогіки АПН України. – Київ, 1998. – 218 с. 

7 коментарів:

  1. Стаття, на мою думку, цікава для соціальних педагогів, класних керівників, класоводів. Даний матеріал можна використати в організації патріотичної, доброчинної, проектної діяльності школярів у позаурочний час. Розкрито методичні основи та наведено приклади заходів, в тому числі учнівських доброчинних соціальних проектів, спрямованих на підтримку кращих соціальних ініціатив, згуртування шкільного колективу, формування в учнів уміння працювати в команді, а також з метою відродження доброчинних традицій українців, розвитку волонтерського руху в загальноосвітньому навчальному закладі.
    Дякую, що поділилися власним досвідом та думками з цього питання.
    Вчитель початкових класів ЗОШ І -ІІІ ст. с. Хащувате Марчук Л. О.

    ВідповістиВидалити
  2. Ідеї громадянського виховання завжди були актуальними для видатних педагогів України. Звертаючись до творчого до¬робку В.Сухомлинського, відзначаємо, що громадянське виховання позиціонується ним як головна педагогiчна проблема. У книзi «Народження громадянина» вiн роз¬глядав формування громадянської компетентності на основi людяностi й гуманiзму. Першочерговою умовою успiшного фор¬мування рис громадянина педагог вважав органiзацiю емоцiйно насиченого, дiяльного життя школи, розвиток громадянської активностi кожного iндивiда
    Щоб упровадити цю iдею в життя, вчитель сам повинен стати для учнiв взiрцем громадянина i патрiота своєї держави, адже дуже дiєвими, особливо у вихованнi маленьких дiтей, є соцiально-психологiчнi методи (наслiдування, приклад, переконання).
    Саме про це і йдеться в вашій розмові,саме так ви намагаєтесь їх виховувати. Дякуємо,давайте робити добро разом.З повагою Янишина В.М.

    ВідповістиВидалити
  3. Щиро вдячна Вам,Олеже Андрійовичу,за дуже актуальну, цікаву статтю!Творчих успіхів Вам,натхнення, терпіння!Саме такий підхід до виховання формує в учнів любов і повагу до рідної землі, виробляє стійкий імунітет до негативних викликів сучасного суспільства.З яким захопленням діти складають посилки в зону АТО!Як радо зустрічають воїнів-захисників,з яким трепетом дітки пишуть листи !Впевнена,що з наших учнів виростуть справжні патріоти.Такі ,як Шеремета Андрій ,Негодуйко Віктор, Томчук Станіслав ,як всі ті , хто зараз там ,на передовій.Є кого за взірець брати.Ми переможемо.Ми-сильна нація!Слава Україні та її героям-захисникам!
    З повагою О.Р.Вересюк

    ВідповістиВидалити
  4. Актуальною проблемою сьогодення є виховання патріотизму : любові до рідної країни, родини, до людей. Саме нам – вчителям потрібно навчати дітей не бути байдужими до нашого майбутнього, не стояти осторонь . Дякую за актуальну, повчальну статтю. Успіхів, удачі та творчих злетів у Вашій нелегкій праці! Самбор О.М. вчитель початкових класів ЗШ І-ІІІ ст. с.Долинівка

    ВідповістиВидалити
  5. Розділяю Вашу думку, що у громадянському виховання є першочерговим формування моральної культури особистості. Дійсно, що патріотами не народжуються , їх виховують, ними стають. Ви залучаєте учнів до різних форм творчої , суспільно корисної діяльності та використовуєте різні технології виховання . Нехай Вам щастить! Творчих Вам успіхів!

    ВідповістиВидалити
  6. Стаття цікава, актуальна.Змістовно висвітлено питання формування свідомого захисника незалежності держави.Дякую. Ви справжній патріот. Лише такі педагоги можуть виховати патріотів.

    ВідповістиВидалити
  7. Дуже цікава стаття. Саме так потрібно виховувати підростаюче покоління . Патріотами не народжуються, їх виховують, ними стають . Бажаю Вам творчої наснаги , радості від життя!

    ВідповістиВидалити