Шановні педагоги! Дякую за участь у роботі районної конференції!

ВІЙСЬКОВО-ПАТРІОТИЧНЕ ВИХОВАННЯ НА УРОКАХ ФІЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ ТА "ЗАХИСТУ ВІТЧИЗНИ"


Шадурський Володимир, вчитель фізичної культури та предмету "Захист Вітчизни" загальноосвітньої школи  І-ІІІ ступенів с. Казавчин Гайворонського району

Анотація. У статті розглядається питання актуальності виховання в молодого покоління почуття патріотизму, відданості загальнодержавній справі зміцнення країни, активної громадської позиції. Головна увага зосереджена на аналізі педагогічних аспектів патріотичного виховання під час вивчення предмету "Захист Вітчизни".
Військово-патріотичне виховання дітей та молоді – це процес цілеспрямованого систематичного формування почуття патріотизму, духовної та психологічної готовності до виконання громадянського і конституційного обов’язку щодо суверенітету та територіальної цілісності держави.
Один із обов’язкових елементів державності країни, атрибутом її самостійності, суверенітету є Збройні Сили. Вони виконують одну з найголовніших функцій держави – захисну.

Готовність Збройних Сил України до виконання своїх функцій значною мірою залежить від їх особового складу, зокрема підготовленості юнаків і молоді до проходження строкової військової служби. Ефективне та якісне виконання молоддю цього громадського обов’язку можливе лише за наявності в неї початкових знань, умінь та навичок із загальновійськових дисциплін. Така вимого зумовлена суттєвою специфікою військової служби – граничною напруженістю всіх систем організму молодої людини, максимальним проявом психофізіологічних і фізичних якостей та здібностей, суворою регламентацією життєдіяльності військовослужбовця, специфічністю його відносин з колегами та військовим колективом.
Ми живемо в особливий з точки зору ведення виховної роботи час: молоді люди гинули на Майдані, воюють і гинуть у збройних сутичках на Сході України. У контексті нових викликів, що постали перед країною, вчителям доцільно переглянути практику виховної роботи в ході проведення уроків і позакласних заходів.


Предмет "Захист Вітчизни"
На сьогодні школи є єдиним центром з підготовки усіх без винятку юнаків до захисту Вітчизни. В цій ситуації надзвичайно зростає роль предмета "Захист Вітчизни"як складової частини військово-патріотичного виховання, спрямованої на підготовку юнаків у теоретичному, практичному, фізичному та психологічному плані до майбутньої військової служби.
Основною організаційною стороною предмета "Захист Вітчизни"в усіх навчальних закладах є уроки, що проводяться викладачем згідно з навчальним планом та програмою. Урок починається з шикування, перевірки готовності до заняття та виконання стройового тренажу 3-5 хвилин. Програма предмета "Захист Вітчизни" розподілена на слідуючи розділи:
-                     Збройні Сили України на захисті Вітчизни. У розділі розглядаються основи законодавства про призначення, структуру ЗСУ та військову службу, розкривається історія військового мистецтва українського народу від княжої доби, козацтва, до наших днів; реформування і перспективи розвитку національних Збройних Сил виходячи з сучасної обстановки.
При вивченні теми "Військова присяга – клятва на вірність" учитель на сучасних прикладах формує в учнів почуття національної гордості за тих, хто в наш час зі зброєю в руках захищає територіальну цілісність України.
-                     Міжнародне гуманітарне право про захист жертв війни. Розділ особливо актуальний в наш час. Він знайомить з міжнародно-правовими нормами, що регулюють правові відносини, які виникають під час ведення бойових дій, та захищають жертв війни. При вивченні даного розділу потрібно звертати увагу учнів на приклади гідної поведінки наших солдатів, що потрапили в полон до сепаратистів.
-                     Тактична підготовка. При вивченні даного розділу дуже допомогли військово-польові заняття цього навчального року на базі табору "Чайка". Під час проведення занять інструкторами були створені тактичні дії в екстремальних та стресових ситуаціях, що сприяло підвищенню морально-психологічної готовності молоді до військової діяльності.
-                     Вогнева підготовка. Виходячи з матеріально-технічної бази, яка є на даний час у школах, проводиться теоретично. Важливість вивчення даного розділу важко переоцінити. Як приклад можна навести епізод про ведення танкового поєдинку, коли наш екіпаж Т-64 знищив п’ять танків Т-72 російських найманців.
-                     Статут Збройних Сил України. Розділ формує уявлення учнів про статути ЗС як про закони військової служби. Потрібно переконати учнів, що лише при виконанні всіх вимог статутів можна добитися високого рівня боєздатності нашої армії.
-                     Стройова підготовка. В цьому розділі учні продовжують вивчення елементів одиночної стройової підготовки, з якими вони ознайомились на уроках фізичної культури.
-                     Прикладна фізична підготовка. Основою є навчально-тренувальні заняття. На заняттях необхідно проводити змагання між учнями з виконанням нормативів, добиваючись чітких стройових дій та якісного виконання вправ.

Предмет "Фізична культура"
Лише там, де вчитель фізичної культури і викладач предмета "Захист Вітчизни" тісно співпрацюють можна говорити про якісну підготовку юнаків до служби в Збройних Силах. На заняттях з фізичної культури формуються якості, які необхідні солдатові: висока працездатність, витривалість, чітка координація і точність рухів. Для підвищення ефективності військово-патріотичного виховання учнів на уроках фізичної культури можна рекомендувати наступне:
1.                Використання елементів військово-патріотичної спортивної гри "Зірниця":
-         швидкісний біг 30 м;
-         човниковий біг 4х9 м;
-         згинання та розгинання рук в упорі лежачи;
-         підтягування.
2.         Використання на кожному уроці елементів стройової підготовки.
3.                Застосування елементів фізкультурно-патріотичного фестивалю "Козацький гарт", "Джура" для організації рухливих ігор, естафет:
-     човниковий біг 4х9 м (хлопці, дівчата);
-     стрибки у довжину з місця (хлопці, дівчата);
-     стрибки через скакалку протягом 30 сек. (дівчата);
-     перетягування канату (хлопці);
-     конкурс знавців історії українського козацтва;
-                     презентація команд з використанням військово-патріотичної тематики та символіки.
4.                Змагань до пам’ятних дат ("День захисника Вітчизни – 14 жовтня", "День Збройних Сил України") з запрошенням до суддівства учасників АТО.
Учні мають безпосередній зв'язок з тим, що відбувається в країні: їх батьки мобілізовані та застосовують зброю, працюють волонтерами, беруть участь у громадських акціях, гинуть при виконанні бойових завдань в АТО. Тому учитель повинен бути готовим до непростих запитань від учнів, на які важливо дати компетентні й конкретні відповіді. Варто надавати учням чіткі й зрозумілі пояснення, а головне, утримуватись від коментарів, спрямованих на підривання національної безпеки чи руйнацію національної єдності в державі. Натомість потрібно розповідати учням, що держава і громадянське суспільство роблять усе можливе для відновлення миру й порядку в країні, відбиття зовнішньої агресії проти України, що лише в національній єдності та національній гідності наша сила й незламність.

Список використаної літератури:
1.                Бака М.М. "Фізичне і військово-патріотичне виховання молоді": навчально-методичний посібник / М.М.Бака;
2.     В.П.Корж. – К,: "Книга пам'яті України", 2004. - 460 с.
3.                Бех І.Д., Чорна К.І. – "Прогрма українського патріотичного виховання дітей та учнівської молоді". – К., 2014. – 29 с.
4.                Завалевський Ю.І. "Громадянське виховання старшокласників: проблеми, досвід, перспективи", / І.Ю.Завалевський. – Київ, 2003, - 104 с.

5 коментарів:

  1. Військово-патріотичне виховання молоді в наші дні-це вимога часу. Дуже важливо виховати юнаків, які зможуть захистити нашу Батьківщину. Дякую,Володимире Адольфовичу, за актуальну та змістовну статтю! Бажаю Вам мирного неба та творчих успіхів!
    З повагою вчитель англійської мови ЗШ I-IIIст. с. Хащувате Горенко З.І.

    ВідповістиВидалити
  2. Змістовна та корисна публікація.
    Колега.

    ВідповістиВидалити
  3. З цікавістю прочитала Вашу статтю. Тема актуальна в наш час.Дякую.

    ВідповістиВидалити
  4. Лариса Сарданова28 січня 2016 р. о 08:09

    Дуже важливі аспекти розглянуті в даній роботі. Керуючись саме такими принципами можна виховати справжнього громадянина, патріота. Дякую за цікаву статтю.

    ВідповістиВидалити
  5. цікава стаття,досить актуальна

    ВідповістиВидалити