Шановні педагоги! Дякую за участь у роботі районної конференції!

СИСТЕМА ГРОМАДЯНСЬКО-ПАТРІОТИЧНОГО ВИХОВАННЯ УЧНІВ У ПОЗАКЛАСНІЙ РОБОТІ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ШКОЛИ І-ІІІ СТУПЕНІВ С.СОЛГУТОВЕ

Олександр Чернієнко,  педагог-організатор загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів с. Солгутове Гайворонського  району Кіровоградської області

Анотація.            В статті  описано досвід роботи з громадянсько-патріотичного виховання учнів ЗШ  І – ІІІ ступенів с. Солгутове. За сучасних умов школа виступає важливим чинником відродження нації, виховання в молоді почуття національної свідомості та гідності. Система виховної роботи школи базується на ідеях національної педагогіки та сучасних дослідженнях українських науковців і педагогів - практиків. Діяльність усіх джерел організованого впливу на виховний процес, спрямований на виховання громадянина-патріота, який володіє глибоким розумінням громадянського обов’язку, готовий у будь-який час стати на захист Батьківщини, прагнути до фізичного вдосконалення, вивчати традиції та героїчні сторінки історії Українського народу.

Патріотичне виховання –
це сфера духовного життя,
яка проникає в усе,
 що пізнає, робить,
до чого прагне,
 що любить і ненавидить людина,
яка формується
(В. О. Сухомлинський).

Для педагогічного колективу нашої школи патріотичний напрямок роботи був і залишається пріоритетним.

Формування громадянина - патріота України, підготовленого до життя, з високою національною свідомістю, виховання громадян, які здатні побудувати громадянське суспільство, в основу якого були б закладені та постійно втілювалися демократія, толерантність та повага до прав людини, набуває сьогодні особливого значення. Патріотизм у сучасному розумінні– це відчуття того, що в моєму класі, школі, місті, країні все мене стосується, все залежить від мене. 
Громадянсько-патріотичний напрямок виховання учнів в нашій школі складається з:
- громадянської освіти та громадянського виховання;
- військово - патріотичного виховання; 
- правового виховання; 
- морально - етичного виховання на основі вивчення традицій українського народу;
- соціального проектування та учнівського самоврядування.
Шляхами реалізації громадянсько-патріотичного виховання у позакласній роботі є насамперед тематичні місячники. Так листопад – це місячник правових знань і правової пропаганди; грудень – місячник патріотичного виховання, в рамках якого традиційно проводиться тиждень ДПЮ під гаслом «Славні хлопці-Українці»; січень – місячник народознавства; березень – місячник родинного виховання; травень –місячник пам’яті.
В напрямку патріотичного виховання в школі відбуваються різноманітні виховні заходи, конкурси та змагання. Вже традиційно у жовтні проводиться загальношкільне свято «Ми – нащадки козаків» до Дня українського козацтва та Захисника України, у листопаді – тиждень української мови та літератури, тиждень правових знань, у грудні – військово-спортивне свято «Козацькі забави», у лютому – Свято рідної мови, у березні – Шевченківські дні. Завжди  урочисто,  святково проходить  тиждень  козацької  слави.  Козацька  естафета,  козацькі  забави,  вікторини,  змагання,  конкурси,  покликані  сприяти  вивченню  молоддю  історії  українського  козацтва,  воєнного  мистецтва  козаків, участі  школярів  у  Всеукраїнській  дитячо – юнацькій  грі  «Сокіл». Всі ці заходи  допомагають школярам не тільки фізично розвиватися, але й зміцнювати свій бойовий дух і силу волі. Ці ігри виробляють почуття колективізму, що зовсім непогано для нашого часу. А саме головне - згадати та доторкнутися  до історії та традицій українського народу.
В школі працює шкільний парламент, де створені комісії, що координують патріотичну роботу на рівні учнівського самоврядування. У шкільних стінах плекається громадянин, який перейме на свої плечі тягар з плечей старших поколінь, діятиме і мислитиме по-новому, нестандартно, буде активним перетворювачем життя. Із метою утвердження патріотизму, моральності та загальнолюдських життєвих принципів у дитячому середовищі у Солгутвськй школі шкільним парламентом у І семестрі 2015-2016 н.р. було проведено до Міжнародного дня миру  радіолінійку «За мир між народами»,  лінійку - реквієм на тему «Ти кажеш – не було Голодомору»,  інформаційну лінійку до річниці революції гідності, вшановано подвиг Небесної сотні.
Однією  з  ефективних  форм  національно – патріотичного  виховання  в  школі   є  позакласна  робота,  що  включає  пошукову  роботу,  волонтерський  рух, відзначення  пам’ятних  дат  з  історії  української  державності.  До  Дня  вигнання з  України  нацистських загарбників,  Дня  козацької  слави,    Дня  Перемоги проводяться  тижні  патріотичної  роботи, які  передбачають проведення  уроків Мужності,  лінійки  Слави,  виховні  години,  бесіди  тощо.  Традиційними  лінійками  Слави, покладанням  квітів  до  братської  могили  відзначаються  День  партизанської  слави  та  день  визволення  Гайворонського району  від  фашистських  загарбників. 
Лінійки  Пам’яті  до   дня  загибелі  українських  студентів  під  Крутами  та  дня  виведення  військ  з  Афганістану  завжди  супроводжуються  піснями,  що  були  популярні  серед  молоді  тих  часів.
День  Збройних  Сил  України,  День  Захисника  України  -  це  зустрічі  з  військовими  - односельчанами,  з учасниками АТО, уроки  Мужності, випуск  шкільної  газети,  конкурс  вітальних  листівок  тощо. 
Найурочистішим  святом  в  школі  і  селі  є  День  Перемоги. Окрім  волонтерської  роботи,  проводиться  робота  по  впорядкуванню  братської  могили,  учні  готують  ветеранам  вітальні  листівки,  проводять  виставки  малюнків  на  військову тематику,  запрошують  ветеранів  на  уроки  Мужності. 9  травня  біля  могили  воїнам,  що  загинули  визволяючи  наше  село, старшокласники  виставляють  почесну  варту,  плетуть  урочисту  гірлянду,  яку  потім  покладають  до  братської  могили.  Для  ветеранів  проходить  святковий  концерт.
Ефективним  осередком  виховання  патріотичних  почуттів  у  молоді  є  куточок  бойової  слави  «Ніхто  не  забутий,  ніщо  не  забуто» періоду  Великої  Вітчизняної  війни.
У  сучасних  умовах   поряд  із  зростанням  виховної  функції  школи  підвищується  роль  сім’ї  у  вихованні  дітей, підсилюється  значення  суспільного  виховання.  Школа  є  центром  виховної  роботи і  широко  використовує  допомогу  батьків  у  роботі  з  національно – патріотичного  виховання  учнів.  Робота  з  батьківським  активом  проводиться  за  напрямами:
- роз’яснення  батькам  завдань  національно– патріотичного  виховання  учнів;
- ознайомлення  батьків  з  основними  методами  національно– патріотичного  виховання дітей;
- залучення  батьків  до  участі  в  позакласній  роботі  ( допомога  в  проведенні  походів,  екскурсій,  змагань,  бесіди  з  учнями  на  патріотичні  теми тощо);
- допомога  батькам  в  розв’язанні  проблем  національно – патріотичного  виховання
Проявом патріотичного духу в стінах школи стало  постійне використання української національної та державної символіки, українського традиційного одягу, жовто-блакитних кольорів під час  позакласних та позашкільних заходах
     Завдяки патріотичному спрямуванню виховної роботи, в школярів формується розуміння про суспільно-корисні цінності, прагнення бути чесними і справедливими людьми, палкими патріотами, свідомими громадянами України.
        Людська пам'ять безмежна, і вдячні нащадки повинні знати своє минуле, щоб достойно планувати майбутнє, не втратити коренів свого родоводу, гідно продовжити традиції українського народу.

Бібліографія

1. Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді //[Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://mon.gov.ua/activity/education/reforma-osv%D1%96ti/konczepcziya-naczionalno-patriotichnogo-vixovannya-ditej-ta-molodi.html
2. Бех І.Д.  Виховання особистості: Сходження до духовності // К.: Либідь, 2006.
3. Вишневський О. Ще раз про народження громадянина: національне і громадське у сучасному українському вихованні // Освіта. – 2002. - №8-9.

4. Кірішко Л. М. Патріотичне виховання учнівської молоді в умовах сучасного навчального закладу. // Методичний вісник. – Кіровоград: Видавництво обласного інституту післядипломної педагогічної освіти імені Василя Сухомлинського. – 2010. – № 46.

11 коментарів:

  1. Патріотизм це найбільше почуття людини.У всі часи історії найбільшою цінністю і є патріотизм. Спасибі за гарну статтю яка розкриває зміст нашої клопіткої щоденної роботи.

    ВідповістиВидалити
  2. Ще хочу добавити .Олександр Володимирович запросіть у гості колег та поділіться досвідом роботи. Адже є чим. М.С.Захаренко

    ВідповістиВидалити
  3. Це дійсно так. В нашій Солгутівській школі система роботи з даного питання досить чітко налагоджена і сформована. Щодня, щогодини наш учень одержує краплю знань з громадянської освіти. Ми навіть не завжди помічаємо наскільки наші учні мають високий рівень громадянської компетентності.

    ВідповістиВидалити
  4. Це дійсно так. В нашій Солгутівській школі система роботи з даного питання досить чітко налагоджена і сформована. Щодня, щогодини наш учень одержує краплю знань з громадянської освіти. Ми навіть не завжди помічаємо наскільки наші учні мають високий рівень громадянської компетентності.

    ВідповістиВидалити
  5. Цілком і повністю погоджуюся із попередніми дописами моїх колег про те, що громадянське виховання є домінуючим у виховній системі нашої школи. Весь наш колектив працює над тим, щоб діти стали справжніми громадянами, творцем своєї долі, щоб вони міцно засвоїли духовність, культуру рідного народу, глибоко перейнялись його національним духом, способом мислення і буття. Дякую за змістовну статтю, творчих Вам успіхів та наснаги!

    ВідповістиВидалити
  6. Щиро дякую за цікаву та змістовну роботу. Успіхів у роботі!

    ВідповістиВидалити
  7. Дякую за цікаву і корисну статтю. Успіхів Вам та натхнення!:)

    ВідповістиВидалити
  8. Прочитавши Вашу статтю, починаєш розуміти, яку увагу Ви та педагогічний колектив нашої школи , приділяєте громадянському вихованню учнів . Сподіваюся, що наші учні стануть справжніми патріотами своєї держави. Дякую за цікаву статтю. З повагою, Наталія Волуйко.

    ВідповістиВидалити
  9. Ви дуже вдало підібрали визначення патріотизму, що це у сучасному розумінні відчуття того, що відбувається у класі, школі, місці, країні, все те, що стосується кожного. Підтримую пропозицію Вашого директора школи , запросіть нас у гості та поділіться досвідом роботи у напрямку національно-патріотичного виховання. Дякую за статтю! Натхнення Вам, терпіння у Вашій нелегкій роботі!

    ВідповістиВидалити
  10. Стаття є актуальна, змістовна. Ви гарно розкрили досвід роботи вашої школи з патріотичного виховання. Дякую, так тримати!

    ВідповістиВидалити
  11. Тетяна Гойда29 січня 2016 р. о 13:37

    Ви, Олександре, дійсно багатий досвід маєте. Важливо прожити шкільне життя активно, насичено, щоб потім так само реалізуватись у дорослому житті! Успіхів та наснаги!

    ВідповістиВидалити